Kan je piano leren spelen op een keyboard? Wat zijn de verschillen
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 mei 2019 

Kan je piano leren spelen op een keyboard? Wat zijn de verschillen

Een keyboard is heel handig, zeker als je weinig ruimte in huis hebt voor een akoestische piano. Als je wilt leren piano spelen is een keyboard prima geschikt. Want als je net begint, heb je geen akoestische piano nodig. Op een keyboard kun je uitstekend liedjes leren spelen. Zelfs veel gevorderde pianisten zijn nooit overgestapt op een akoestische piano.

Nu biedt een keyboard je natuurlijk meer vrijheid dan een akoestische piano. Je kunt hem makkelijk meenemen, als je eens ergens anders wilt oefenen. Of samen met je vrienden muziek wilt maken. Een keyboard neemt minder ruimte in en ook is de aanschafprijs een stuk lager.

Zo wordt het nog makkelijker om te beginnen met piano spelen.

Extra functies van een keyboard

Een keyboard zit vol met allerlei leuke en handige functies. Vaak is hij voorzien van een metronoom, waarmee je kunt leren piano spelen in het juiste ritme. Hij heeft een koptelefoon aansluiting, waardoor je kunt oefenen zonder daarmee je huisgenoten, of de buren, te storen.

En natuurlijk heeft een keyboard veel andere leuke functies, zoals kant en klare klanken en automatische begeleidingen. Als beginner is het aantrekkelijk om meteen al gebruik te maken van al deze gadgets. Maar leer eerst goed piano spelen en bewaar de extra functies voor later.

keyboard spelen

Verschil tussen een piano en keyboard

Leren piano spelen kan zowel op een piano als een keyboard. Maar toch is het belangrijk goed te kijken wat je voorkeur heeft. Er zijn al wat voordelen van het keyboard genoemd, zoals het kleinere formaat.
De aanschaf van een keyboard is over het algemeen een stuk goedkoper. Al kun je het natuurlijk zo gek maken als je wilt.

Er zijn een aantal grote verschillen tussen een piano en een keyboard:

Het aantal toetsen (kan ook een beperking zijn)

Groot verschil tussen een piano en een keyboard zijn het aantal toetsen. Een piano heeft er 88, een keyboard vaak 61 of 76. Er zijn muziekstukken die erg variëren in toonhoogte. Deze stukken zou je op een keyboard niet kunnen spelen, omdat je een aantal tonen mist.

Als beginner zul je deze stukken nog niet meteen gaan spelen, maar het is wel iets om over na te denken.

De aanslaggevoeligheid

Een ander groot verschil tussen een piano en een keyboard is de aanslaggevoeligheid van de toetsen. Een piano werkt met snaren en hamers. Als je een toets aanslaat, voel je enige weerstand. Sla je een toets met meer kracht aan, dan zal het geluid harder klinken.

Bij een keyboard worden de klanken digitaal geproduceerd. Het maakt hierbij niet uit hoe hard je de toets aanslaat, er komt altijd geluid uit. De toetsen op een keyboard hebben daardoor ook minder weerstand. De overstap naar een piano kan dan best groot zijn.

Bij een piano heb je de keus of je de toetsen harder of zachter aanslaat. Je hebt daarmee meer controle over de klanken. Maar er zijn ook keyboards op de markt met aanslaggevoelige toetsen, waardoor het verschil weer minder wordt.

Piano spelen op keyboard

Het verschil in geluid

Een piano klinkt anders dan een keyboard dat staat vast. Hoe goed de technologie ook is, het typische geluid van een hamer die tegen een snaar slaat, is moeilijk elektronisch na te bootsen. Hoe duurder het keyboard, hoe beter het lukt. Maar toch geeft een echt snaarinstrument een uniek geluid.

Wanneer je een toets op de piano indrukt, zal het geluid langzaam wegsterven. Hierdoor kun je goed emotie in je muziek leggen, maar het maakt het piano spelen in het begin ook moeilijker. Een keyboard blijft geluid produceren, hoe lang je de toets ook vasthoudt.

Een piano heeft ook nog een aantal pedalen, waarmee je het geluid nog verder kunt beïnvloeden. Daar moet je mee om leren gaan, maar het biedt je ook mogelijkheden.

De prijs

De prijs van een keyboard is een stuk goedkoper, in vergelijking met een piano. Een beetje piano begint bij de € 1000,-, terwijl je een keyboard al kunt kopen voor zo’n € 100,-. Ook na de aanschaf zal een piano onderhoud nodig hebben, zoals stemmen. Daar heb je ook kosten aan. Een keyboard hoeft nooit gestemd te worden.

Dit zijn de meest bekende Keyboard merken

Al van oudsher wordt de keyboard markt gedomineerd door grote Japanse merken zoals Yamaha, Roland, Korg en Casio. Mijn favoriete merk is nog altijd Yamaha, dit vanwege de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van het instrument. Alle merken hierboven zijn mogelijk een goede keuze. Wil je graag meer weten over keyboards (en digitale piano’s)?  Bekijk dan hier mijn 2019 koopgids die ik regelmatig up-to-date houd.

Van Keyboard naar piano? Of van Piano naar Keyboard?

Vaak krijg ik de vraag, of het nu beter is om te starten op een keyboard of op een piano? De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: “Wil je graag pianomuziek spelen of keyboardmuziek?”

Vaak zie je dat gevorderde keyboardleerlingen na verloop van tijd overstappen van een keyboard naar een piano of synthesizer. Meestal niet andersom. Dit vanwege de uitgebreidere mogelijkheden qua toetsbereik en muzikale vaardigheden. Als je eenmaal de keyboardtechnieken beheerst kun je deze prima uitbreiden op een piano. Op een keyboard wordt je begeleiding vaak gespeeld (door middel van de automatische begeleiding) en op een piano speel je zelf de begeleiding.

Leren piano spelen op een keyboard

Leren piano spelen kan net zo goed op een akoestische piano als op een keyboard. De keuze is aan jou. Kijk wat je doel is, welke stukken je wilt kunnen spelen. Wil je ook piano spelen op andere plekken, dan is een keyboard makkelijk mee te nemen. Of speel je liever thuis?

Als je wilt leren piano spelen, heb je aan de toetsen van een keyboard genoeg. Je kunt altijd later nog overstappen naar een piano. Als je leert spelen op een keyboard, dan kun je het ook op een piano.

Met de Pianolessen van René leer je al binnen enkele weken muziek spelen die je leuk vindt.
Ben je benieuwd of online pianolessen bij je passen? De eerste 10 lessen mag je gratis proberen! Start vandaag nog met je proeflessen.