Meestgestelde vragen pianoles en antwoorden over piano leren spelen
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 april 2016 

Wat je altijd al wilde weten over piano spelen

Meestgestelde vragen pianoles. Ik krijg regelmatig vragen van  pianoleerlingen,  deze gaan over lesmethode,  piano leren spelen, leeftijd, talent, instrumentkeuze, motivatie en veel meer. Hieronder vind je een aantal vragen én antwoorden die telkens weer opnieuw worden gevraagd.  Piano spelen is voor duizenden mensen wereldwijd en in Nederland een geweldige hobby.   Als je piano wilt leren spelen, wil je uiteraard zo snel mogelijk resultaat bereiken.   Het doel van deze pagina, is om jou een soort overzicht te geven van de meest gestelde vragen over piano leren spelen.

Deze pagina zal ik regelmatig blijven updaten met nieuwe vragen en antwoorden.

Vragen over aanschaf piano of keyboard:

Wat is het verschil tussen een piano of keyboard?

Antwoord:  veel mensen vragen ons wat de verschillen zijn, en of ze ook op een keyboard pianolessen kunnen volgen.
Daarnaast willen veel mensen wat de gemiddelde kosten zijn.    En waar ze bijvoorbeeld op moeten letten bij de aanschaf van een goed instrument.

Om deze pagina niet te specifiek te maken, wil ik u graag verwijzen naar mijn gids over piano en keyboard, met aankooptips, en de voor-en nadelen van keyboards, synths,  digitale piano’s, en akoestische piano’s.
>>>>> Klik hier voor mijn gids: Piano of Keyboard Wat zijn de verschillen? De voor-en nadelen en beste 2018 kooptips.

Antwoord: In principe kun je het best piano leren spelen op een piano . Een digitale piano zal voor deze cursus ook een prima alternatief zijn. Zorg ervoor dat je keyboard van goede kwaliteit is met bij voorkeur 88 toetsen of op zijn minst 61 aanslaggevoelige en gewogen of half gewogen toetsen.

Om op een oude piano of oud keyboard te starten is een fabeltje, en raad ik je niet aan. Het moet een niet te lichte aanslag hebben, omdat dit het trainingseffect reduceert. In het begin zal je hier even aan moeten wennen, daarna zul je hier enorm veel plezier van hebben.

Om deze reden, raad ik je in volgorde (van mijn voorkeur) aan: akoestische piano of digitale piano of 88 toetsen keyboard of 61 toetsen tellend keyboard.   Wil je meer weten over keyboards?  >>>Klik dan hier voor mijn keyboardgids

Pianoles Oriëntatie vragen

pianoles kinderen kids vraag: Vanaf welke leeftijd kun je het beste starten met pianoles?

 Wat is het verschil tussen het mezelf leren begeleiden en solo spelen op piano (of keyboard)?

Dat hoeft geen probleem te zijn, er zijn velen pianisten onder ons met kleine handen/vingers, die prachtig piano kunnen spelen. Hier is een goede test, rek je hand uit, en probeer om de C met je duim te spelen, en de C daarboven (octaaf hoger) met je pink. Als je zonder problemen beiden C’s tegelijk of bijna tegelijk kan spelen, zijn je handen groot genoeg om vele pianostukken te spelen. Zelfs als het niet lukt, zijn er nog genoeg pianosongs om te spelen voor kleinere handen. Laat nooit je droom om piano te spelen hierdoor afpakken!!

Pianostudie Vragen

Vraag: Wat is het nut van toonladders oefenen?

Antwoord: Als je toonladders en akkoorden oefent, werk je aan twee belangrijke vaardigheden. Aan de ene kant, ontwikkel je kracht zodat je sneller en met meer precissie kunt spelen.

Om dit te bereiken kun je het best toonladders oefenen in verschillende variaties. Start altijd met 1 octaaf opwaarts en neerwaarts.De vingerzetting is hier van groot belang!

Zodra je dit beheerst, kun je dit uitbreiden naar twee, drie, of zelf meer octaven, maar stap voor stap. Wat je ook leert, is het wegwijs raken op het klavier, speciaal in bepaalde toonsoorten.

Je zult ontdekken dat elk muziekstuk is opgebouwd uit een vaste reeks bijpassende en klinkende tonen.

Vraag: Wat is het nut van akkoorden oefenen?

Antwoord:  Het oefenen van akkoorden zal je helpen je nog beter te kunnen oriënteren op het toetsenbord (klavier). Oefen eerst alle drieklanken welke in een bepaalde toonsoort voorkomen, indien mogelijk daarna ook de de bijbehorende omkeringen. Doe dit in alle toonsoorten. Daarna ga je leren welke akkoorden de belangrijkste zijn in een song (Erg belangrijk).
Zo leer je ook welke akkoorden bij elkaar horen, dit noemen we een progressie.

Zo, nu heb je aardig wat om te oefenen. Het zal waarschijnlijk nogal wiskundig klinken, maar als je alle akkoorden eenvoudig kunt vinden, zul je in staat zijn om liedje veel sneller te leren spelen en ook meer plezier ervaren. Dat beloof ik je.

Wil je meer weten over akkoorden?  >>>Klik hier voor mijn gratis piano akkoordengids te lezen

Hoe leer je goed piano spelen?

De beste tips die ik je uit eigen ervaring als student en leraar kan geven is, blok dagelijk een half uur vrij om te studeren, en zoek een goede pianoleraar of eventueel een bewezen online pianocursus. Zorg voor ervoor dat je ook voorspeelt bij een deskundige zodat je geen technieken verkeerd gaat aanleren (en dus moet afleren), dat is zo frustrerend!

Wat is nu de beste start om zelf piano te leren spelen?

Hierboven heb ik je een aantal vragen en antwoorden gegeven over piano spelen.    Ik heb vroeg nog veel aangerommeld en ik kan me voorstellen dat het heel uitnodigend is om gewoon op youtube wat filmpjes te gaan opzoeken over piano spelen.

Dat is ook zo, maar het kan aan de andere kant je ook juist afremmen in je ontwikkeling en groei.  Ik hoor en zie dat veel mensen soms wel liedjes kunnen spelen of stukjes, maar dat doen op de piano waarbij het lijkt alsof ze vingeracrobatiek doen.

Nog steeds ben ik van mening dat het volgen van 1-op-1 pianolessen de allerbeste manier is om piano te leren spelen.  Dit omdat je continue begeleiding krijgt en gecorrigeerd wordt op je fouten.  En fouten maken (en van je fouten leren) is nu eenmaal een normale ontwikkeling van een pianostudent.

Nu kan ik me voorstellen dat het voor veel mensen in verband met geld, tijdgebrek of drukke baan niet mogelijk is om naar een muziekschool te gaan.   Daarom is het volgen van een goede online cursus misschien een goed alternatief.

Een groot voordeel hiervan is, dat je alles in je eigen tijd en tempo kunt volgen.

Zelf heb ik sinds 2013 een eigen online lesmethode ontwikkeld  die aan alle eisen voldoet die ik als pianodocent zou stellen (zoals persoonlijke begeleiding, duidelijke lesprogramma, 24/7 beschikbaar) Wil je graag eens kennismaken met deze leuke en snelle manier van piano leren spelen?
>>> Klik hier om meer te leren over mijn piano geheimen en probeer mijn gratis proeflessen.

Guy Pans
Door

Guy Pans

op 4 February 2017

Beste René, Ik ben 66 jaar en heb aan mijn rechterhand geen pink meer. Kortom 4 vingers rechts en 5 links. Is er dan toch nog een mogelijkheid om piano te spelen in de zin van om ook van bladmuziek te spelen? Ik denk dan met name aan de vinger zettingen. Dat luistert dacht ik toch wel nauw. Als bladmuziek niet handig voor mij is wat zou ik dan kunnen doen? Alvast dank voor je antwoord. Guy

Rene
Door

Rene

op 4 February 2017

Beste Guy, Bedankt voor je bericht, en reactie op de site, Ik zal op beiden reageren voor je  Ja het is zeker mogelijk om piano te spelen zonder pink. Het zou zonde zijn als jezelf zou hierdoor zou onthouden, muziek maken is fantastisch. Iedere persoon heeft verschillende handen en vingers, sommigen zijn erg klein, sommige zijn groot. Sommige mensen zijn erg stijf in hun beweging of beperkt in kracht etc.. In veel gevallen is het geen probleem om zonder pink te spelen zeker. Er zijn alternatieve vingerzettingen te bedenken. Verder speel ik ook vaak met akkoorden waarbij ik bijna Ik geen pink gebruik. Het is niet zo dat het ideaal is, maar er zijn voldoende mogelijkheden, en alternatieven om toch met veel plezier van muziek te kunnen genieten. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan gerust contact met me op of wordt lid van onze PVR Community en ik ga persoonlijk met je aan de slag. Mits u een piano (of keyboard) heeft kunt u vandaag al starten! Ik hoop dat ik je van dienst heb kunnen zijn met deze reactie. Veel succes en speelplezier met piano spelen!