piano leren spelen in 2020? Ontdek de beste mogelijkheden voor pianoles.
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 februari 2017 

piano leren spelen anno 2020

online piano leren spelen

Piano leren spelen anno 2020, hoe werkt dat? Daar staat ie dan, je piano. Stel je voor je gaat achter een piano zitten en speelt direct een prachtig pianostuk of solo terwijl je mensen om je heen bijna van hun stoel vallen van verbazing…  Veel mensen denken dat het niet voor hun is weggelegd.

Ik ben hier om jou te vertellen en te laten zien dat iedereen piano kan spelen.  Sterker nog, in deze tijd is het nog nooit zo gemakkelijk geweest om het te leren.  

Dit blogartikel gaat over de mogelijkheden die je hebt om vandaag de dag anno 2020 piano te leren spelen, rekening houdend met het grote aanbod en mogelijkheden waarover je vandaag de dag als pianostudent kunt beschikken.

Ook wil ik je laten zien dat er ontzettend veel fabeltjes bestaan,  aan de ene kant de aanbieders die vertellen dat je pianist kunt worden in 7 dagen,  aan de andere kant de particulier die denkt dat hij/zij te oud of geen talent heeft.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen nu denken:  ‘Wat is nu allemaal waar(heid)?  Hoe moet ik beginnen als ik net mijn piano of keyboard heb gekocht?    Wat is nu voor mij de beste methode?

Als ik mensen vraag, ‘hoe zie jij pianoles en hoe denk je dat je piano kunt leren spelen‘?  dan antwoordde 15 jaar geleden mensen met…

“Dan ga je naar de Muziekschool,  krijgt wekelijks les van een pianoleraar en komt thuis met een pianoboek met huiswerk.  Je leert  direct noten lezen en moet saaie oefeningen spelen.”

Stel je dezelfde vraag opnieuw aan mensen dan zul je vaak het volgende horen:”Nou, gewoon, via het internet, ga je naar Youtube’  en zoekt wat piano tutorials.   🙂

pianolessen voor jong en oud

Fer, cursist van Rene Knops, 82 jaar, hier in actie op de vleugel! 💪

We leven in het NU info tijdperk

Tja, we gaan allemaal met de tijd mij, tenminste dat hoop ik.  Wil dit nu zeggen dat de Muziekschool slecht is of niet goed?    Nee, absoluut niet, maar mensen veranderen, en soms past het systeem dat Muziekscholen hanteren in mijn ogen niet altijd bij iedereen.  We leven in een informatie NU tijdperk. Alles moet direct beschikbaar zijn, nu!  Online naspeelvideo’s sluiten hier dus haarfijn op aan.

Waaraan moet een goede piano opleiding of piano cursus aan voldoen?

Support en Steun

In mijn ogen is het erg belangrijk dat je eerst kijkt naar wat je wensen en of behoeftes zijn voordat je zomaar ergens iets koopt of naar een Muziekschool stap.  Er zijn immers nu zoveel mogelijkheden.  Ik denk dat een pianostudent, beginner of gevorderd ten alle tijden zich gesteund moet voelen, ergens terecht kunnen voor vragen.

Leer en oefen liedjes of speelstijlen die je persoonlijk leuk vind
Ook vind ik het belangrijk dat je leert wat je wil leren
Bijvoorbeeld als ik graag popliedjes wil leren spelen zonder noten, moet ik niet op les gaan bij een klassiek geschoolde pianodocent die zijn/haar lesprogramma puur en alleen op muzieknoten richt.

Als je liedjes oefent merk je soms dat het niet altijd vloeiend klinkt qua timing, ritme, noten, klank, volume, etc..   Je hebt het al vaker geprobeerd maar ‘het lukt toch niet beter’ vind je en gaat verder naar het volgende stuk.  Dat is heel normaal. Houdt vol.

Motivatie & Zelfvertrouwen
Ik vind het belangrijk mijn leerling vanaf dag 1 zich steeds zelfverzekerder gaat voelen.  ‘Yes!’ ik kan dit, dit gaat me lukken!’.
Ook wil je als je thuis gaat oefenen weten WAAROM je iets oefent.  Wat de doelen zijn, en waar je naartoe gaat werken.
Als een leerling duidelijk wordt uitgelegd waarom hij bepaalde oefeningen en technieken moet leren dan zal hij/zij ook gemotiveerd zijn om te gaan oefenen.

Piano Spelen en studeren  in eigen tijd en tempo
In deze tijd hebben we vaak een druk weekprogramma in verband met werk, studie, sport etc.  en is het voor sommige knap lastig om een vast moment te zoeken om naar pianoles te gaan.    Ik vind het dus belangrijk dat een leerling geheel in zijn eigen tijd en tempo de pianolessen kan volgen.

Een stok achter de deur
Als je wekelijks op les komt,  dagelijks contact hebt met medecursisten, huiswerk krijgt, opdrachten, een optreden in het vooruitzicht, heb je een doel. Je wilt zo goed mogelijk voor de dag komen, dat ene liedje zo mooi en foutloos mogelijk spelen.   Dit is de beroemde ‘stok achter de deur’.

Hieronder bespreek ik de mogelijkheden die je hebt als je nu met piano spelen wilt starten.   Ook laat ik je zien wat de voor-en nadelen zijn.

Om je een beeld te geven van hoe de huidige markt een beetje in elkaar zit, bespreek ik hieronder de mogelijkheden die we vandaag de dag hebben om in Nederland piano te leren spelen.

Ben niet bang om ook je fouten te laten horen. Wat nu als je even je liedje laat horen aan je pianoleraar laat horen, en je met een paar kleine aanwijzingen (zoals andere vingerzetting, anders tellen etc.)  hetzelfde liedje 10 x mooie en vloeiender kunt spelen?   Dat is meestal mijn ervaring met mijn leerlingen.   Correctie is ZO belangrijk.

Welke mogelijkheden zijn NU er om piano te leren spelen?

1. De traditionele muziekschool

Voordelen:
+ Je hebt direct contact met je leraar
+  Je wordt direct gecorrigeerd als je iets foutief hebt ingestudeerd
+ Je kunt vaak samenspelen met anderen cursisten in de vorm van voorspeeldagen, leerlingenconcerten etc.
+ Les van een geschoolde docent
+ Stok achter de deur  (Doordat je wekelijks gaat, oefen je, of je wel of geen zin hebt.)

Nadelen:
–  Je moet van huis
– Verplicht examens doen  (kan ook een voordeel zijn)
–  als docent ziek is ben je les vaak kwijt
– Maar 1 x per week toegang tot de docent voor vragen
– Vaak erg prijzig ( +/-  € 600 tot wel €1500 per jaar)

2. De Popschool

Voordelen:
+ je hebt direct contact met je leraar
+  Je wordt direct gecorrigeerd als je iets foutief hebt ingestudeerd
+ Je kunt vaak samenspelen met anderen cursisten in de vorm van voorspeeldagen, leerlingenconcerten etc.
+ Les van een geschoolde docent

Nadelen:
–  Je moet van huis
–  je leert maar één muziekstijl of genre
–  als docent ziek is ben je les vaak kwijt
– Maar 1 x per week toegang tot de docent voor vragen
– Vaak erg prijzig ( +/-  € 600 tot wel €1500 per jaar)

3. Schriftelijke landelijk pianocursus

Ik zal geen namen noemen, maar je kent ze vast wel van de tv reclames  🙂

Voordelen:
+
Je kunt vanuit huis de lessen volgen
+  Lessen  zijn te volgen in je eigen tijd
+  Correctie en feedback optie

Nadelen:
–   Gedateerd, je leert niet de liedjes die je zelf mag kiezen
– Alleen voor beginners
– Vrij prijzig (honderden euro’s alleen al voor de beginnerslessen)
– Hulp zeer beperkt
–  Moet alles alleen doen

4. Piano leren spelen via Youtube piano tutorials

Voordelen:
+
gratis
+  In eigen tijd en tempo te volgen
+ Actueel aanbod van nieuwste hits

Nadelen:
– kwaliteit van de video’s niet altijd goed
–  Geen lesmethode (je leert niet vaak alleen maar stukjes zonder muziek echt te leren te begrijpen en blijft afhankelijk van filmpjes)
– Geen structuur ( de juiste video’s zoeken valt niet mee)
–  Niet altijd professioneel (hierdoor loop je het gevaar de verkeerde vingertechniek aan te leren, etc.etc.)
– Geen feedback en correctie op je spel (Doe je het wel goed? )
– Geen persoonlijke begeleiding

5. Leren via online piano cursussen

Voordelen:
+
Goedkoper dan muziekschool
+  In eigen tijd en tempo te volgen
+ Soms actueel aanbod van nieuwste hits

Nadelen:
– kwaliteit van de video’s niet altijd goed
Geen feedback en correctie op je pianospel van de leraar!
–  Geen lesmethode (je leert niet hoe je zelf kunt spelen en blijft afhankelijk)
– Geen structuur ( de juiste video’s zoeken valt niet mee)
–  Niet altijd professioneel (hierdoor loop je het gevaar de verkeerde vingertechniek aan te leren, etc.etc.)
– Geen feedback en correctie op je spel (Doe je het wel goed? )
– Niet altijd persoonlijke begeleiding
– je staat er alleen voor, geen contact met medecursisten

online piano leren spelen live met Rene

6. Online Live Streaming Pianolessen

Voordelen: 
– direct contact met de leraar
– Mogelijkheid om snel vragen te stellen
– Geeft extra motivatie want je bent niet alleen en oefent gezamelijk
– Je kunt vaak opnames van de lessen online terugkijken
– In sommigen gevallen gratis (zie hieronder)
– Goedkoop of gratis

Nadelen:
–  Het tijdstip moet wel passen in je werk-, of leefschema
–  Het tempo wordt bepaalt door de docent (kan soms te langzaam of te snel voor je zijn)

Wil je graag eens kennismaken met deze leuke en gratis manier van piano leren spelen?
Bekijk dan eens mijn Corona Lockdown Live Pianotrainingen (Klik hier)>>>

PianolesvanRene.nl?  Dit is waarom steeds meer mensen kiezen voor Pianoles van Rene.

Met het Pianoles van René Programma ontvang je een compleet pakket waarmee je op een fijne en effectieve wijze leert pianospelen. Je begint met akkoorden en speelt na een paar weken al je eerste liedje.

De gedrevenheid van de docent werkt motiverend en stimulerend. Je gaat écht en met gevoel spelen. Je eigen liedjes maken. Voor verschillende niveau’s is er een passend instappunt. Support in de vorm van chat, forum en email is een grote ondersteuning in het doorzetten, oefenen, delen, vragen en groeien.

“Ik vind het belangrijk dat je als cursist de aandacht krijgt die je verdient en nodig hebt.  Daarom is het mijn nummer 1 doel om jou zo goed mogelijk bij te staan gedurende je muzikale reis bij PianolesvanRene.nl.   Daarom krijg je bij ons (in tegenstelling tot veel online aanbieders) wel de mogelijkheid om feedback te krijgen op je pianospel, dagelijks vragen te stellen en je aan te sluiten bij een geweldig positieve Community met nu al meer dan 3,000 beginnende en gevorderde pianisten.  Dat draagt allemaal bij aan het vergroten van jouw succes met piano spelen. – Rene Knops, pianist, docent, oprichter Muziekschool DEPIANO / PianolesvanRene.nl”

Voordelen:
+
Goedkoper dan muziekschool
+  In eigen tijd en tempo te volgen
+ Heel veel ondersteuning (via e-mail,  coaching serie voor nieuwe cursisten, en een interactief ledenforum)
+ Contact met je medecursisten (op dit moment van schrijven al meer dan 3,000 actieve cursisten!)
+ 24 uur per dag, 7 dagen per week toegang
+ Les van ervaren professioneel docent
+ Feedback op je pianospel
+ Duidelijke lesmethode (compleet traject vanaf absolute beginner tot gevorderd pianist)
+ Akkoorden leren, gehoortraining en notenleer
+ Unieke instructievideo’s (met dubbel oplichtende toetsen en multimedia leeraanwijzingen)
GRATIS App.   NIEUW!! – deze lessen zijn vanaf nu ook te volgen via de app.
+ Digitaal podium (niet verplicht) deel je vorderingen met duizenden medecursisten uit Nederland en België
+ Succesgarantie!
+ Ook streaming Live pianolessen met terugkijkmogelijkheden
+
Continue verbetering en uitbreiding van het lesaanbod

Nadelen:
– niet aanbevolen voor kinderen onder 12 jaar
– niet voor jazz of klassieke muziek
– meer gericht op de lichte muziek (popliedjes, new age, evergreens, rocksongs)

Volg hier gratis 1 online pianoles en doe mee!

In de onderstaande video “Van 0 tot Pianist in 15 minuten!”  leer ik je eerst wat basiskennis en daarna hoe je met deze kennis direct een liedje kunt spelen met beiden handen.  Let op! Heb je nog nooit piano gespeeld?  Dan zal dit wellicht een uitdaging zijn voor je.   Oefen en probeer altijd eerst met je Rechterhand of Linkerhand apart mee te spelen voordat je met beiden handen tegelijk gaat spelen.

Deze video tutorial is onderdeel van ons PianolesvanRene lesprogramma >>

Dit was een overzicht van de verschillende manieren waarop je vandaag de dag pianoles kunt volgen.   Je kunt dus kiezen uit enorm veel mogelijkheden om snel en goed piano te leren spelen.

Ben je op zoek naar een online cursus die alle voordelen van les op een muziekschool omvat (en meer),  maar waar je toch in eigen tijd en tempo piano leert spelen?

button lees meer over de online pianocursus

Klik dan hier voor mijn nieuwe lesprogramma.

online pianoles 2020 starterscursus