arrow_drop_up arrow_drop_down
14 juli 2014 

Hoe overleef ik mijn vakantie: piano oefenen zonder piano

Studeer je fanatiek piano en zie je op tegen een vakantie zonder instrument? Of gaat je techniek net vooruit en wil je in de vakantie niet terugvallen? Wil je je spieren sterker maken om blessures te voorkomen? Een piano neem je niet zomaar mee op vakantie. Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig. Zelfs zonder piano kun je je vingers trainen en je techniek oefenen. Hoe? Dat lees je hier.

Sterkere spieren door oefeningen

Het trainen van je vinger- en polsspieren is belangrijk om je techniek te verbeteren en blessures te voorkomen. Door regelmatig te studeren, train je natuurlijk je spieren. Maar naast het studeren kun je ook nog je vingers trainen. Je hoeft daar meestal niet eens speciaal tijd voor vrij te maken. Als je aan tafel zit, in de wachtkamer bij de dokter of tandarts zit, als je onderweg bent met de fiets of met de trein. Er zijn talloze momenten op een dag dat je even je kunt trainen. Voor de volgende oefeningen heb je namelijk geen piano nodig.

Oefeningen met ondergrond

Reeksen

Voor de volgende oefening heb je een ondergrond nodig. Dat kan een tafel zijn, maar als je zit, kun je ook je benen gebruiken. Ga uit van de volgende nummering van de vingers: duim=1, wijsvinger=2, middelvinger=3, ringvinger=4 en pink=5. Houd je handen in dezelfde houding als bij het piano spelen en speel de reeks: 1-3-5-2-4. Doe dat in verschillende tempo’s , eerst met de handen apart en daarna ook gelijktijdig. Houd er rekening mee dat de vingers 1 en 3 dominant zijn. Geef de vingers 2 en vooral 4 dus extra aandacht, zodat alle vingers gelijkmatig en even snel gaan. Herhaal het loopje steeds, tot je het een aantal keer achter elkaar foutloos kunt spelen. Neem dan ook eens een sneller tempo. Probeer steeds de juiste tonen te horen in je hoofd of mee te zingen terwijl je deze vingeroefeningen doet.

Andere reeksen die je kunt proberen zijn:

1-3-2-4-3-5-4-2-3-1-2-5

5-3-4-2-3-1-2-4-1-3

1-3-2-4-3-5-4-1-5-2-3-1-4-2-5-3-1-4-2-5

Oefen de reeksen eerst met iedere hand apart en daarna gelijktijdig. Bij de laatste reeks kun je met de andere hand ook bijvoorbeeld 1-2-3-4-5 spelen, iedere 2 noten een nieuwe vinger.

Spieroefening

Spieren trainen doe je ook door de hand plat op tafel te leggen en om beurten de vingers op te tillen. Zorg ervoor dat de vingers gestrekt blijven. Herhaal dit 5 tot 10 keer. Deze oefening kun je iedere dag even doen.

Oefeningen zonder tafel of ondergrond

vingeroefening voor piano oefenen zonder pianoOok zonder ondergrond kun je nog oefenen. Zelfs als je loopt of op de fiets zit, kun je de volgende oefening doen. Oefen eerst weer iedere hand apart en daarna beide handen tegelijk (al is het dan handiger om niet op de fiets te zitten). Tik met wijsvinger en duim tegen elkaar en laat weer los. Tik daarna middelvinger en duim tegen elkaar. Vervolgens de ringvinger en duim en daarna de pink en duim en dan weer terug (ringvinger, middelvinger, wijsvinger). Ga zo heen en weer en probeer het tempo op te voeren. Als je beide handen tegelijk oefent, probeer het dan niet alleen gelijktijdig met dezelfde vingers te doen, maar ook met tegengestelde vingers. Dus met de rechterhand beginnen bij de pink en bij de linkerhand beginnen met de wijsvinger. In het begin zal het heel langzaam gaan, maar je zult zien dat je na een tijdje steeds sneller kunt.

 

Natuurlijk kun je deze oefeningen niet alleen tijdens de vakantie doen, piano oefenen zonder piano kan eigenlijk overal. Hoe meer je traint hoe sneller je pianospel vooruit zal gaan.

Weet jij ook nog goede vingeroefeningen? Deel ze dan met ons.

martinus fennema

Door

martinus fennema

op 1 September 2017

optrek oefenen: vingers tegen het tafelblad tikken met de hand dicht onder de tafel

Reactie plaatsen

Koekje erbij?