Dé 10 makkelijkste liedjes om op piano of keyboard te leren (met video's)
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 maart 2019 

De tien makkelijkste liedjes om op de piano of keyboard te leren (met naspeelvideo's)

makkelijkste popliedjes om op piano of keyboard te lerenBen jij op zoek naar de allerleukste en makkelijkste liedjes om op je piano of keyboard te leren?  Dan heb ik goed nieuws voor je!  Als je nog maar kort piano of keyboard speelt, valt het niet mee om een liedje te vinden dat speelbaar is qua muzieknoten of aantal akkoorden.  In mijn onderstaande blog geef ik je de tien makkelijkste liedjes met duidelijke instructiefilmpjes zodat je ze direct kunt oefenen.

Het magische moment waarop je voor het eerst dat ene bekende liedje speelt

Misschien heb je nog geen pianoles of keyboardles gehad, of ben je nog maar een beginner.  Het is in het begin al vaak moeilijk genoeg om snel resultaat te krijgen.  Dat motiveert natuurlijk om door te gaan en jezelf verder te ontwikkelen.

Misschien herkenbaar voor jezelf of je kind… het moment waarop je kind laaiend enthousiast zijn eerste liedje speelt op de piano of keyboard, geweldig om te zien!

Waarom liedjes leren spelen zonder noten een goede start is

Het goed leren spelen vraagt nogal wat inspanning van de pianoleerling, vooral in het begin.  Muzieknoten leren lezen, goed tellen, correcte houding-en handpositie, etc.etc..   Daarom vind ik het als pianoleraar belangrijk dat kinderen en/of beginners zo snel mogelijk een paar leuke liedjes kunnen spelen, zodat ze zin hebben om door te gaan, meer te leren.  Daarom werk ik graag met het zng. play by ear, of rote learning principe.

Waarom Rote learning ideaal is voor beginners

Rote learning is een manier van leren iets uit je hoofd te spelen.  Je kijkt wat er wordt voorgespeeld en je speelt het vervolgens na.
Een voorbeeld van rote learning zijn o.a. de vele pianotutorials die je vind als je op youtube zoekt met als zoekopdracht

Wat zijn de voordelen van deze manier van leren spelen?

Rote learining, ofwel het leren spelen van liedjes door middel van voorspelen, en aanleren van patronen.  Hierdoor  ontwikkelen ze makkelijker techniek, en kunnen ze een liedje sneller leren spelen en onthouden.  Doordat je vooral dus ook patronen leert (drieklanken, intervallen) zal je later met het spelen van bladmuziek hier voordeel van hebben.   Deze patronen vind je namelijk ook terug in partituren.

Het geheim waarom onderstaande liedjes zo snel kunt leren spelen

Dit zijn de redenen waarom je een liedje (in vergelijking met traditionele pianolessen met bladmuziek) extra snel kunt leren spelen:

1.  Alle video’s zijn opgenomen met dubbel oplichtende toetsen
2. Het liedje wordt op twee verschillende tempi voorgespeeld (soms ook indien nodig extra langzaam)
3.  Je kunt de afspeelsnelheid van elke video aanpassen (bijv.  op 50% van de normale snelheid afspelen).
4. Video’s kun je herhalen zo vaak je maar wilt

De 10 makkelijkste liedjes voor piano en keyboard

Hieronder ga ik je laten zien welke 10 makkelijke liedjes ik vaak gebruik in mijn lessen.   Alle liedjes heb aangepast zodat ze zo makkelijk mogelijk te spelen zijn.  Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk zwarte toetsen te vermijden.  Zo wordt piano leren spelen wel erg leuk toch!?

Oefentips:

1. Oefen bij sommige liedjes speel ik met beiden handen, oefen hier met je handen apart.
2. 2 Verschillende tempi.  Steeds speel ik eerst het liedjes op het normale tempo voor, daarna op langzaam tempo.
3. Gebruik je dezelfde vingerzettingen!  Kijk erg goed HOE ik precies mijn vingers op het klavier zet en doe mij na. Hierdoor leer je efficiënter spelen en zul je het liedje sneller en vloeiende kunnen spelen.
4.  Juiste plaats op klavier.  De rode driehoekjes geven aan waar de midden C (centrale C zit).

Ga jij de uitdaging aan en ga je voor alle 10!?   Laat hieronder je reactie achter .  Ook als het je gelukt is een van de liedjes te spelen. Dat zou ik ontzettend leuk vinden!

Veel succes en speelplezier!

1. Mieke heeft een lammetje

Hoewel het misschien saai klinkt en eenvoudig, kan het voor een echte beginners echt heel leuk zijn om dit eenvoudige bekende stukje te spelen.  Ook eenvoudige op gehoor te leren spelen.

2. Twinkel Twinkel Kleine Ster (Twinkle Twinkle Little Star)

Dit is een erg leuk en bekend liedje wat gebruik maakt van de toonladder van C.

3. Jingle Bells

Dit leuke bekende kerstliedje mag natuurlijk niet ontbreken in je repertoire.  En… het is nog heel gemakkelijk te leren ook!

4. Faded –  Alan Walker

Alweer een leuk herkenbaar melodieetje welke je vrij snel op gehoor kunt naspelen als je dit een paar keer gehoord hebt.  Ook zitten er een aantal zwarte toetsen in en heeft een interessant ritme.

5. Happy Birthday

Ik denk dat elke pianostudent dit liedje zou moeten kennen.  Leuk uiteraard om  je vriend, vriendin of familie te verrassen met happy birthday.

6. Ode an die Freude – Ludwig van Beethoven

Dit is misschien wel een van de allerbekendste klassieke liedjes.  Het is al honderden jaren oud en geschreven door de Duitse componist Ludwig van Beethoven.

7.  I Like the Flowers

Dit leuke liedje lijkt een beetje op Hear and Soul, en dat klopt.  Het wordt gespeeld met ongeveer dezelfde noten en akkoorden.

8. Pianoman

Dit is een van de meest aangevraagde pianonummers allertijden.  En hoe leuk zou het zijn als jij al een stukje hiervan kunt spelen!?
In deze vereenvoudigde versie leer je een stukje melodie uit het couplet spelen aangevuld met wat basnoten voor extra mooie klanken. De linkerhand speelt de tonen van de C majeur toonladder.  Is direct een supergoede oefening voor je pianotechniek.

9. Heart and Soul

Deze melodie is al velen jaren een favoriet bij beginnende pianostudenten jong van en oud!   Als je hier de akkoorden bij wilt spelen, dan speel je steeds  | 4/4  C   Am |   F   G|   Weet je nog niet hoe je deze akkoorden kunt spelen?  Bekijk dan ook eens mijn gratis pianocursus.

Het is echt leuk om ergens aan iemand te laten horen vooral als je dit samen met iemand speelt.  Kan gespeeld worden alleen, of samen ieder hetzelfde stukje maar dan in verschillende toonhoogtes, of iemand anders die de akkoordenbegeleiding erbij speelt.
Dit stuk is echt herkenbaar en helpt om meer vertrouwen voor de beginnende pianist.

10.  He’s a Pirate

Een leuk bekend liedje uit de bekende filmhit ‘Pirates of the Caribbean”.

Leer (beter) piano spelen met deze gratis tips

Leuk he!?   Gewoon door het volgen van instructievideo’s kun je al erg veel leren.  Ik hoop dat je genoten hebt van de 10 leuke liedjes en dat je nu door hebt hoe online piano leren spelen nu werkt.

Misschien vraag je je wel af….. Is dit nu dé manier om goed piano te leren spelen?

Ja voor een gedeelte wel, maar om via het internet te leren spelen heb je structuur nodig, een goed stappenplan, een goede lesmethode en absoluut ook positieve persoonlijke begeleiding/feedback op je pianospel.  Sinds 2012 is mijn complete pianocursus ook online te volgen, je leert stap voor stap alles over het spelen van akkoorden en noten.

Lijkt het je leuk je nog eens wat meer te verdiepen in mijn pianocursus? Bekijk dan eens de gratis proeflessen die ik hieronder voor je heb klaargezet.

Over de schrijver