Piano akkoorden leren? Ontdek precies HOE het werkt (video's+ pdf)
Koekje erbij?
Piano akkoorden leren?  Zo speel je in no-time je eerste akkoorden liedjes!

Piano akkoorden leren? Zo speel je in no-time je eerste akkoorden liedjes!

piano akkoordenPiano akkoorden wat zijn dat? Op deze pagina kun je hier alles over leren. Eerst leer je wat akkoorden zijn, vervolgens kun je met behulp van mijn gratis akkoorden fotoboek de 12 meest populaire akkoorden spelen. Tenslotte leer je hoe je akkoorden kunt toepassen in de praktijk.

Met behulp van een stap-voor-stap pianoakkoorden naspeelvideo hieronder speel je al vlot je 1e liedjes! Heel veel speel, lees-, en kijkplezier!

De piano is een veelzijdig instrument. Je kunt er allerlei stijlen op spelen zoals klassiek, jazz, pop, funk en reggae. Je kunt liedjes met één hand of met twee handen spelen, maar je kunt ook jezelf of iemand anders begeleiden.

Dat begeleiden doe je vaak met akkoorden, vooral bij popliedjes. Akkoorden leren op de piano of keyboard helpt je om sneller leuke liedjes te kunnen spelen.

In deze complete minigids met instructievideo’s ontdek je alles wat je al beginner moet weten om binnen de kortste keren je liedjes voller,  mooier en professioneler te laten klinken.

Wat is een Piano akkoord?

Een piano akkoord is een samenklank van drie of meer tonen.  Vaak noemen we akkoorden ook drieklanken. Niet alle tonen die tegelijk klinken worden akkoorden genoemd. Er zijn afspraken gemaakt over bepaalde samenstellingen van tonen die goed met elkaar klinken.

wat zijn akkoorden

Akkoorden worden doorgaans vaak in de lichte muziek gebruikt. Lichte muziek is een verzamelnaam van uiteenlopende stijlen zoals: pop-muziek, top-40, funk, jazz, new age, rock, hard-rock, metal, heavy-metal, latin, regae, unplugged.

Het piano spelen met akkoorden lijkt in het begin misschien een beetje lastig omdat je meerdere tonen tegelijk gaat spelen, maar zodra je eenmaal de basistechnieken weet, kan je al snel akkoorden kan toepassen in je piano- of keyboardliedjes.

In de onderstaande video’s laat ik zien hoe je de twee soorten basisakkoorden kunt vinden, dit zijn de zgn. majeur akkoorden en mineur akkoorden.

Er zijn natuurlijk veel meer varianten, maar zodra je al kan werken en spelen met deze twee vormen, kan is je al vele bekende liedjes spelen op je piano of keyboard.

Wil je daarna nog meer leren of gaat het allemaal niet snel genoeg?  Scrol dan door naar beneden voor meer praktijktips, stappenplannen en meer stap-voor-stap video’s.

Het Begin

Om akkoorden te leren spelen, moet je eerst begrijpen hoe het toetsenbord of klavier van een piano of keyboard werkt.

In de onderstaande video leggen we uit hoe het toetsenbord werkt en hoe je hierop piano akkoorden kunt spelen.

Het Toetsenboard of Klavier van de Piano leren kennen

Het toetsenbord is een combinatie van witten en zwarte toetsen. Deze vind je terug op toetsinstrumenten zoals een; piano, keyboard, orgel, accordeon en synthesizer.

namen pianotoetsen

Leer waar de Centrale of midden C zit

Om snel met akkoorden te kunnen spelen, is het uiteraard belangrijk dat je je goed kunt orienteren op het klavier.   Zorg dat je eerst weet waar de midden C zich bevind.

het klavier of toetsenbord van een piano

Deze akkoorden hebben allemaal eigen namen en zijn afgeleid van het muziekalfabet: A  B  C  D  E  F G

De naam van een akkoord is afgeleid van de bastoon van het akkoord. Bijvoorbeeld bij een C – akkoord is de bastoon een C.

Majeur en mineur akkoorden

Er zijn veel soorten akkoorden, maar de twee belangrijkste akkoorden zijn de zogenaamde majeur- en mineurakkoorden. Deze naam heeft te maken met de afstand die tussen de tonen zit.

c majeur akkoord spelen

Het C majeur akkoord bestaat uit de noten c, e en g. Tussen de c en de e zit een grote terts (afstand van drie tonen).

c mineur akkoord spelen

Het C mineur akkoord bestaat uit de noten c, es en g. Tussen de c en de es zit een kleine terts. Majeur akkoorden worden dan ook wel grote terts drieklanken genoemd en mineur akkoorden kleine terts drieklanken.

Over het algemeen kun je zeggen dat een majeur akkoord wat vrolijker klinkt en een mineur akkoord wat droeviger.

Blok akkoorden en gebroken akkoorden

Je kunt de tonen van een akkoord tegelijk spelen, een zogenaamd blokakkoord. Als je de tonen van een akkoord na elkaar speelt, noem je dat een gebroken akkoord.

Op blaasinstrumenten kun je alleen gebroken akkoorden spelen. Op een piano, gitaar, keyboard en harp bijvoorbeeld, kun je ook blokakkoorden spelen.

Waarom piano akkoorden leren?

Vroeger was er maar een manier om piano te leren spelen, en dat was naar een muziekschool gaan, die je dan een piano lesmethode voorschotelde waarin muziekleer en noten lezen centraal stond.

Hoewel deze ‘traditionele methode’ nog steeds werkt, en bestaat, zijn er inmiddels ook ‘nieuwe’  lesmethodes in nederland voorhanden.

Dit is met name interessant voor beginners die snel piano willen leren spelen, maar ook voor mensen die hun levenlang al worstelen met piano bladmuziek, en eindelijk wat anders willen.

Deze methode is wel bedoeld voor diegene die graag popliedjes, rockliedjes, new age, en zelfs Jazz willen spelen.    Voor klassieke muziek raad ik toch aan om via de traditionele weg piano te leren spelen.

De grote voordelen voor beginners van spelen met akkoorden t.o.v. traditionele lessen?

  • Snel resultaat
  • Geeft vrijheid
  • Geef ruimte en tijd om je aandacht te focussen op verbeteren van ritme (timing)
  • Snel repertoire opbouwen (het kost vaak voor beginners meer tijd om liedjes in te studeren met muzieknoten)

Wat kun je met (piano) akkoorden doen?

Je kunt jezelf begeleiden met één enkele toon, maar je zult merken dat dat een beetje kaal klinkt. Een akkoord is een samenklank van 3 of meer tonen en klinkt daardoor veel voller.

Met akkoorden klinkt je liedje ineens een stuk beter. Met akkoorden kun je ook combineren en variëren. Je kunt met de linkerhand akkoorden spelen en met de rechterhand de melodie van een popliedje.

En als je eenmaal wat akkoorden kent, kun je variëren met omkeringen. Zo heb je een enorm palet aan klanken beschikbaar om een eigen liedje te componeren of jezelf te begeleiden. Wil je ook eens proberen een popliedje te maken met akkoorden, bekijk dan mijn tutorial.

Zelf aan de slag met piano akkoorden?  Zo doe je dat!

Bekijk hieronder mijn instructievideo over piano akkoorden:

Begin met de meest gebruikte akkoorden

Niet alle akkoorden worden evenveel gebruikt. Sommige akkoorden combineren makkelijk en passen in veel liedjes. Begin met het aanleren van de meest gebruikte akkoorden.

Dit zijn allemaal drieklanken. Er bestaan ook nog moeilijkere akkoorden met vier of vijf tonen, maar die kun je beter tot later laten liggen.De meest gespeelde akkoorden of drieklanken zijn de akkoorden opgebouwd vanuit de toonladder van C.

Ik heb speciaal hiervoor een handig overzicht gemaakt voor je dat je nu gratis kunt downloaden en uitprinten om te oefenen.

Leer deze 12 Meest Populaire Akkoorden! (Gratis download)

Wat zijn nu de 12 meest populaire piano akkoorden?  Dit zijn de 12 meest gebruikte akkoorden op een piano. Je zult ze steeds weer opnieuw tegenkomen in allerlei songbooks en horen op de radio.  Het is dus zeer belangrijk en aan te raden deze akkoorden goed te gaan oefenen. Zo goed dat je ze makkelijk het je hoofd kunt spelen.

piano akkoorden

In mijn online cursus besteed ik uiteraard aan de hand van video’s en pdf’s meer aandacht aan het spelen en uitvoeren van akkoordenspel, maar ik heb een verrassing voor je.

Speciaal voor de beginners heb ik een handig akkoorden fotoboek gemaakt met de 12 belangrijkste en meest gespeelde akkoorden in de Pop-, en Rockmuziek.

Begin met het leren deze piano akkoorden en je zult zien dat je al snel leuke liedjes kunt spelen.
Je mag het boekje van mij gratis downloaden via de onderstaande link.

Klik hier om je akkoordenboek gratis te downloaden

TIP: Print de akkoorden uit en hang ze op

Print of teken de akkoorden op papier en hang ze naast elkaar op je piano. Oefen iedere dag even alle 12  de akkoorden.

Het werkt heel makkelijk als je de plaatjes voor je hebt hangen. Probeer de verschillende akkoorden ook achter elkaar te spelen en varieer in de volgorde.

Speel de akkoorden zonder op je toetsenbord te kijken

Probeer de akkoorden uit je hoofd te spelen, zonder op je toetsenbord te kijken. In het begin is dit heel lastig. Je zult vaak misgrijpen, maar je zult zien dat het steeds beter gaat.

Maar waarom is dat nu zo belangrijk? Als je zonder kijken de akkoorden speelt, dan prent je de afstanden in je hoofd. Je zult steeds minder misgrijpen. En je kunt daardoor veel beter verschillende akkoorden achter elkaar spelen.

Gebruik de juiste vingerzetting

De juiste vingerzetting van een akkoord hangt af van de afstand tussen de toetsen.

Meestal gebruik je de duim – middelvinger – pink of duim – wijsvinger – pink.

Een juiste vingerzetting is belangrijk om sneller te kunnen spelen.  Het hangt vaak ook af van welk akkoord erna volgt, welke vingerzetting je gebruikt.  Zie ook mijn instructievideo’s over akkoorden hieronder.

Onthoud de klank van een akkoord

Probeer de klank van een akkoord te onthouden. Je zult al snel het verschil horen tussen een majeur en een mineur akkoord.Ook is het makkelijker om zelf een liedje te bedenken als je de klank van een akkoord in je hoofd hebt zitten.

Wat zijn Akkoord Omkeringen?  Zo werkt het!

Hopelijk begrijp je een beetje nu wat ik omkeringen zijn en hoe ik hier mee speel. Als je de akkoorden allemaal kunt spelen in de basisvorm, probeer de akkoorden dan ook eens om te keren.

Een C majeur akkoord bestaat uitde tonen C, E en G. In de basisvorm neem je de laagste C en de E en de G die daar boven liggen.

In de eerste omkering neem je de E als laagste toon en neem je de G en C die daarboven liggen. Bij de tweede omkering neem je de G als laagste toon en neem je de C en E die daar boven liggen.

Luister goed naar het verschil met de basisvorm. Het is hetzelfde akkoord, maar het klinkt toch anders. Dat komt doordat de bastoon (de laagste toon) verandert.

Zelf aan de slag? Gebruik dan dit stappenplan.

Ik heb je nu laten zien hoe wat piano akkoorden zijn, hoe je ze kunt spelen, wat de voordelen zijn,  wat omkeringen zijn.
Natuurlijk zal deze informatie je zeer zeker helpen om verder te komen, maar zul je misschien nog met vragen zitten.

Zorg er dus altijd voor dat je de juiste volgorde hanteert als je aan de slag gaat met het leren spelen van drieklanken, hierdoor voorkom je frustraties en zal het je niet lukken.

Bekijk de video: Hoe je met akkoorden piano leert spelen

Wil je nu ook graag alles in de praktijk toepassen en zelf meer liedjes leren spelen op deze manier?

Ik heb een complete videotraining met lesmateriaal gemaakt voor beginners waarin ik mensen stap voor stap laat zien hoe ik zelf velen bekende pianoliedjes speel met akkoorden, van begin tot het eind.

Klik hieronder en bekijk de video waarin ik alles uitleg voor je in 5 minuutjes.

Veel succes met deze tips en veel speelplezier!

Je reactie?

Ik ben heel benieuwd wat je vind van deze pagina, en uiteraard het akkoordenboek.  Ik hoop dat ik je via dit blog al op weg heb geholpen met het aanleren en spelen met akkoorden op je piano of keyboard.

Laat gerust hieronder je vraag of reactie achter, ik beantwoord altijd persoonlijk terug 🙂

Over de schrijver

Door J.Terlou op 14 January 2018

ben ruim van de vorige eeuw en probeer nu wat op het keyboard te spelen.Was blij met de heldere - en gelukkig langzame - uitleg over de opbouw van akkoorden.

Door Rene op 16 January 2018

Fijn om te horen, J. In mijn blog vind je nog meer gratis tips voor het leren spelen met akkoorden. Uiteraard zul je met een gedegen professionele cursus het meeste en snelste resultaat behalen. Veel succes, muzikale groet, Rene

Door Cathelijne Jansen op 17 June 2018

Bij dat akkoordenboek staat alleen maar zelfpromotie. Zo kan alle akkoorden erg moeilijk lezen. Zou u dit kunnen veranderen?

Door Rene op 17 June 2018

Dag Cathelijne, is niet geheel juist, je vind in het akkoordenboek foto’s van alle 12 belangrijkste akkoorden, en ja er staat ook in wat voor resultaten je mag verwachten als je mijn online cursus gaat volgen, oh en dit akkoordenboek is geheel gratis te downloaden, graag gedaan. :-)