Piano akkoorden leren en direct spelen? Hier vind je alles wat je nodig hebt
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 juni 2014 

Piano akkoorden leren? Zo speel je in no-time je eerste akkoorden liedjes!

piano akkoordenPiano akkoorden wat zijn dat? Akkoorden leren op de piano of keyboard helpt je om sneller leuke liedjes te kunnen spelen. Op deze pagina kun je hier alles over leren zelfs als een complete beginner bent. Eerst leer je wat akkoorden zijn, en daarna leer ik je aan de hand van een stap-voor-stap piano akkoorden naspeelvideo uit,  hoe je akkoorden (en liedjes) direct kunt spelen op je piano of keyboard.  Erg leuk!

De piano is een veelzijdig instrument. Je kunt er allerlei stijlen op spelen zoals klassiek, jazz, pop, funk en reggae. Je kunt liedjes met één hand of met twee handen spelen, maar je kunt ook jezelf of iemand anders begeleiden.  Dat begeleiden doe je vaak met akkoorden, vooral bij popliedjes.

In deze complete minigids met instructievideo’s ontdek je alles wat je al beginner moet weten om binnen de kortste keren je liedjes voller,  mooier en professioneler te laten klinken.

Wat is een Piano akkoord?

Een piano akkoord is een samenklank van drie of meer tonen.  Vaak noemen we akkoorden ook drieklanken. Niet alle tonen die tegelijk klinken worden akkoorden genoemd. Er zijn afspraken gemaakt over bepaalde samenstellingen van tonen die goed met elkaar klinken.

wat zijn akkoorden

Akkoorden worden doorgaans vaak in de lichte muziek gebruikt. Lichte muziek is een verzamelnaam van uiteenlopende stijlen zoals: pop-muziek, top-40, funk, jazz, new age, rock, hard-rock, metal, heavy-metal, latin, regae, unplugged.

Het piano spelen met akkoorden lijkt in het begin misschien een beetje lastig omdat je meerdere tonen tegelijk gaat spelen, maar zodra je eenmaal de basistechnieken weet, kan je al snel akkoorden kan toepassen in je piano- of keyboardliedjes.

In de onderstaande video’s laat ik zien hoe je de twee soorten basisakkoorden kunt vinden, dit zijn de zgn. majeur akkoorden en mineur akkoorden.

Er zijn natuurlijk veel meer varianten, maar zodra je al kan werken en spelen met deze twee vormen, kan is je al vele bekende liedjes spelen op je piano of keyboard.

Wil je daarna nog meer leren of gaat het allemaal niet snel genoeg?  Scrol dan door naar beneden voor meer praktijktips, stappenplannen en meer stap-voor-stap video’s.

Waarom zou je piano akkoorden leren?

Vroeger was er maar een manier om piano te leren spelen, en dat was naar een muziekschool gaan, die je dan een piano lesmethode voorschotelde waarin muziekleer en noten lezen centraal stond.

Hoewel deze ‘traditionele methode’ nog steeds werkt, en bestaat, zijn er inmiddels ook ‘nieuwe’  lesmethodes in Nederland voorhanden. Dit is met name interessant voor beginners die snel piano willen leren spelen, maar ook voor mensen die hun leven lang al worstelen met piano bladmuziek, en eindelijk wat anders willen.

Deze methode is wel bedoeld voor diegene die graag popliedjes, rockliedjes, new age, en zelfs Jazz willen spelen.    Voor klassieke muziek raad ik toch aan om via de traditionele weg piano te leren spelen.

De grote voordelen voor beginners van spelen met akkoorden t.o.v. traditionele lessen?

  • Snel resultaat
  • Geeft vrijheid
  • Geef ruimte en tijd om je aandacht te focussen op verbeteren van ritme (timing)
  • Snel repertoire opbouwen (het kost vaak voor beginners meer tijd om liedjes in te studeren met muzieknoten)

Wat kun je met (piano) akkoorden doen?

Je kunt jezelf begeleiden met één enkele toon, maar je zult merken dat dat een beetje kaal klinkt. Een akkoord is een samenklank van 3 of meer tonen en klinkt daardoor veel voller.

Met akkoorden klinkt je liedje ineens een stuk beter. Met akkoorden kun je ook combineren en variëren. Je kunt met de linkerhand akkoorden spelen en met de rechterhand de melodie van een popliedje.

En als je eenmaal wat akkoorden kent, kun je variëren met omkeringen. Zo heb je een enorm pallet aan klanken beschikbaar om een eigen liedje te componeren of jezelf te begeleiden. Wil je ook eens proberen een popliedje te maken met akkoorden, bekijk dan mijn tutorial.

Wat je eerst moet weten voordat je met akkoorden aan de slag gaat

Om akkoorden te leren spelen, moet je eerst begrijpen hoe het toetsenbord of klavier van een piano of keyboard werkt.

Het Toetsenbord of Klavier van de Piano leren kennen

Het toetsenbord is een combinatie van witten en zwarte toetsen. Deze vind je terug op toetsinstrumenten zoals een; piano, keyboard, orgel, accordeon en synthesizer.

namen pianotoetsen

Leer waar de Centrale of midden C zit

Om snel met akkoorden te kunnen spelen, is het uiteraard belangrijk dat je je goed kunt oriënteren op het klavier.   Zorg dat je eerst weet waar de midden C zich bevind.

het klavier of toetsenbord van een piano

Deze akkoorden hebben allemaal eigen namen en zijn afgeleid van het muziekalfabet: A  B  C  D  E  F G

De naam van een akkoord is afgeleid van de bastoon van het akkoord. Bijvoorbeeld bij een C – akkoord is de bastoon een C.

Majeur akkoord

Er zijn veel soorten akkoorden, maar de twee belangrijkste akkoorden zijn de zogenaamde majeur- en mineurakkoorden. Deze naam heeft te maken met de afstand die tussen de tonen zit.

c majeur akkoord spelen

Het C majeur akkoord bestaat uit de noten c, e en g. Tussen de c en de e zit een grote terts (afstand van drie tonen).

Mineur akkoord

c mineur akkoord spelen

Het C mineur akkoord bestaat uit de noten c, es en g. Tussen de c en de es zit een kleine terts. Majeur akkoorden worden dan ook wel grote terts drieklanken genoemd en mineur akkoorden kleine terts drieklanken.

Over het algemeen kun je zeggen dat een majeur akkoord wat vrolijker klinkt en een mineur akkoord wat droeviger.

Blok akkoorden en gebroken akkoorden

Je kunt de tonen van een akkoord tegelijk spelen, een zogenaamd blokakkoord. Als je de tonen van een akkoord na elkaar speelt, noem je dat een gebroken akkoord.

Op blaasinstrumenten kun je alleen gebroken akkoorden spelen. Op een piano, gitaar, keyboard en harp bijvoorbeeld, kun je ook blokakkoorden spelen.

(VIDEO) Zo leer je snel je eerste akkoorden spelen op je piano of keyboard!

Bekijk hieronder mijn instructievideo over piano akkoorden waarin ik je laat zien hoe je met een handige formule waarmee je elk majeur en mineur akkoord kunt maken op je piano of keyboard :

In de volgende video ga ik je laten zien:

  • Hoe maak je een akkoord?

  • Een handige formule om elk majeur akkoord te maken

  • voorbeelden van C majeur akkoord

  • Voorbeeld van D majeur akkoord

  • Voorbeeld van F majeur akkoord

  • Voorbeeld van G majeur akkoord

  • Een handige formule om elk mineur akkoord te maken

  • Voorbeeld van C mineur akkoord

  • Voorbeeld van A mineur akkoord

  • Leuke bekende akkoordenreeks spelen

  • Lijst van bekende popliedjes die je met deze reeks kunt spelen

  • pop piano speelstijl

  • Spelen met (sustain)pedaal

Als je deze tips uit de video toepast, maak je al een goede start.  Begin met het leren deze piano akkoorden en je zult zien dat je al snel leuke liedjes kunt spelen.    Lijkt het je interessant en Wil je graag wat meer informatie en meer ontdekken?  Ik heb een gratis startercursus gemaakt met 10 pianolessen en e-book waarin je elke week een les ontvangt.  Klik hieronder om direct aan de slag te gaan.

Speel de akkoorden zonder op je toetsenbord te kijken

Probeer de akkoorden uit je hoofd te spelen, zonder op je toetsenbord te kijken. In het begin is dit heel lastig. Je zult vaak misgrijpen, maar je zult zien dat het steeds beter gaat.

Maar waarom is dat nu zo belangrijk? Als je zonder kijken de akkoorden speelt, dan prent je de afstanden in je hoofd. Je zult steeds minder misgrijpen. En je kunt daardoor veel beter verschillende akkoorden achter elkaar spelen.

Gebruik de juiste vingerzetting

De juiste vingerzetting van een akkoord hangt af van de afstand tussen de toetsen.

Meestal gebruik je de duim – middelvinger – pink of duim – wijsvinger – pink.

Een juiste vingerzetting is belangrijk om sneller te kunnen spelen.  Het hangt vaak ook af van welk akkoord erna volgt, welke vingerzetting je gebruikt.  Zie ook mijn instructievideo’s over akkoorden hieronder.

Onthoud de klank van een akkoord

Probeer de klank van een akkoord te onthouden. Je zult al snel het verschil horen tussen een majeur en een mineur akkoord.Ook is het makkelijker om zelf een liedje te bedenken als je de klank van een akkoord in je hoofd hebt zitten.

Video over Spelen met Akkoord omkeringen

Als je eenmaal weet wat piano akkoorden zijn, klinken deze akkoorden nog niet altijd mooi in je liedjes.  Hiervoor is het handig om de akkoorden in de juiste volgorde te spelen.  Dit noemen we omkeringen of voicings.   In de onderstaande video leg ik dat in 4 stappen voor je uit:

Hopelijk begrijp je een beetje nu wat ik omkeringen zijn en hoe ik hier mee speel. Als je de akkoorden allemaal kunt spelen in de basisvorm, probeer de akkoorden dan ook eens om te keren.

Een C majeur akkoord bestaat uitde tonen C, E en G. In de basisvorm neem je de laagste C en de E en de G die daar boven liggen.

In de eerste omkering neem je de E als laagste toon en neem je de G en C die daarboven liggen. Bij de tweede omkering neem je de G als laagste toon en neem je de C en E die daar boven liggen.

Luister goed naar het verschil met de basisvorm. Het is hetzelfde akkoord, maar het klinkt toch anders. Dat komt doordat de bastoon (de laagste toon) verandert.

Zelf aan de slag? Gebruik dan dit stappenplan.

Ik heb je nu laten zien hoe wat piano akkoorden zijn, hoe je ze kunt spelen, wat de voordelen zijn,  wat omkeringen zijn.
Natuurlijk zal deze informatie je zeer zeker helpen om verder te komen, maar zul je misschien nog met vragen zitten.

Zorg er dus altijd voor dat je de juiste volgorde hanteert als je aan de slag gaat met het leren spelen van drieklanken, hierdoor voorkom je frustraties en zal het je niet lukken.

piano akkoorden beginners

Voor als je nog wat extra hulp kunt gebruiken

Als je alle stof van de hierboven hebt gelezen, de video’s hebt bekeken zul je al heel veel weten over akkoorden. Toch kan ik me voorstellen, dat je graag wat meer hulp kunt gebruiken bij het toepassen en spelen in de praktijk in je pianospel.

Ik heb een leuke piano lesmethode gemaakt voor beginners en iedereen die graag (beter) leuke bekende popsongs met akkoorden wil leren spelen, waarin ik alles  stap-voor-stap uitleg.  Zo weet je precies dat je alles op de juiste manier aanleert en hierdoor veel tijd en frustratie kunt besparen met het oefenen en uitzoeken van alle speeltechnieken.

Met dit lesprogramma kan je in plaats van met bladmuziek, met akkoorden piano leren spelen.  Het is een methode die veel eenvoudiger, leuker én sneller is.    Wil je graag wat meer weten over het lesprogramma?
Klik dan hier en probeer eerst eens wat gratis proeflessen.

Veel succes met deze tips en veel speelplezier!

Hoe ga jij straks piano akkoorden leren? Laat het me weten!

Ik ben heel benieuwd wat je vind van deze pagina, en uiteraard het akkoordenboek.  Ik hoop dat ik je via dit blog al op weg heb geholpen met het aanleren en spelen met akkoorden op je piano of keyboard.

Laat gerust hieronder je vraag of reactie achter, ik beantwoord altijd persoonlijk terug 🙂

J.Terlou

Door

J.Terlou

op 14 January 2018

ben ruim van de vorige eeuw en probeer nu wat op het keyboard te spelen.Was blij met de heldere - en gelukkig langzame - uitleg over de opbouw van akkoorden.

Rene

Door

Rene

op 16 January 2018

Fijn om te horen, J. In mijn blog vind je nog meer gratis tips voor het leren spelen met akkoorden. Uiteraard zul je met een gedegen professionele cursus het meeste en snelste resultaat behalen. Veel succes, muzikale groet, Rene

Cathelijne Jansen

Door

Cathelijne Jansen

op 17 June 2018

Bij dat akkoordenboek staat alleen maar zelfpromotie. Zo kan alle akkoorden erg moeilijk lezen. Zou u dit kunnen veranderen?

Rene

Door

Rene

op 17 June 2018

Dag Cathelijne, is niet geheel juist, je vind in het akkoordenboek foto’s van alle 12 belangrijkste akkoorden, en ja er staat ook in wat voor resultaten je mag verwachten als je mijn online cursus gaat volgen, oh en dit akkoordenboek is geheel gratis te downloaden, graag gedaan. :-)

Nadine

Door

Nadine

op 27 November 2018

Fantastisch René, jij kan het heel goed uitleggen, bedankt!

Rene

Door

Rene

op 27 November 2018

Dank je Nadine, graag gedaan hoor. :-) Fijn dat het duidelijk voor je is. Veel succes met de akkoorden! Groetjes, René

Chrit

Door

Chrit

op 9 February 2019

Nu heb ik al verschillende proef lessen gedaan een stuk of 4 Maar ik moet eerlijk bekennen dat u wel erg goed bent in het geen wat men mag verwachten. Erg duidelijk en goed hoe men bv de akkoorden uitlegt. Helaas tot mijn oprechte spijt heb ik u tot vervelends terecht gewezen op uw side .Omdat als totaal leek hier geen lijn inzag .Nu snap ik het pas Ik kon niet vatten dat er maar een les perweek vrij kwam want ik zat er vol in en dacht hup naar de volgende .Maar desondanks heb ik nu behoorlijk tijd verknuddeld .Maar wel de tijd besteed aan een goede piano enz. Dus bij deze miin oprechte excuus .hiervoor.keur geen collegas af .Maar u hebt net dat ietjes meer. Maar les geven daar bent u wel een van de betere En daar draait het om.

Rene

Door

Rene

op 10 February 2019

Beste Chrit, helemaal geen probleem, ik werk meer dan 100% voor mijn cursisten en niet andersom, ik stop niet voordat mijn cursisten tevreden zijn, en ik daarom moet ik ze (LEES de beginners, starters) in het begin even 'afremmen' in hun 'enthousiasme' door niet alles tegelijk aan te bieden. Dat gebeurt in een normale 'traditionele' pianoles ook niet. Ik ben erg blij om te lezen wat je vind over mijn leskwaliteiten. Dank u wel! Ik zie je in ons forum! ;-)