Page content

article content

Piano leren spelen met of zonder muzieknoten?

piano leren spelen op gehoorVoor veel mensen is het een vast gegeven om met muzieknoten te starten. Hoe kan men anders als beginner ontdekken welke noten er gespeeld moeten worden zonder bladmuziek?

Is het nu echt zo belangrijk om als beginner te starten met muzieknoten of is het echt mogelijk om piano te leren spelen zonder muzieknoten?

Ontdek waarom het starten met piano leren spelen mét muzieknoten niet altijd de beste keuze is. Lees hier verder waarom….

Je ziet steeds meer mensen anders denken over dit onderwerp. Uitstellen van de notenleer zie je steeds vaker.  Niet voor niets is piano leren spelen via Youtube zo populair.

Wat is er hier aan de hand? Zijn dingen in pianowereld aan het veranderen, of gaan we nu met z’n allen eindelijk doen wat vele goede pianisten en docenten eigenlijk altijd al wisten?

Laten we eerst eens kijken naar de ‘traditionele’ methode, het piano leren spelen met behulp van notenleer  om hier wat vat op te krijgen.

Hardop tellen, kijken naar je vingers, kijken naar de noten etc.etc.

Stel je voor, je bent een beginner die helemaal zelfstandig piano leert spelen door middel van een piano lesboek die je leert om meteen te starten met noten lezen.

Als je erover nadenkt, vraagt een dergelijk boek wel erg veel van je.  Met je ogen gefocust op de bladzijde vol met vreemde bolletjes en lijntjes, moet je ook nog eens je vingers op de juiste manier op de toetsen houden, je pols ontspannen, en proberen te volgen waar de C, D, E, etc.. te vinden zijn op het toetsenbord….

Ooh..en vergeet niet om hardop te tellen!

Doordat je zoveel ineens tegelijk moet doen, blijft er weinig gelegenheid over om je muzikale intinct te volgen, gewoon spelen.
Bovendien zal je door het vooropstellen van noten leren lezen je in deze beginfase op een andere manier tekort doen.

Om dit goed te begrijpen, wil ik je wat muzikale succes verhalen laten zien..

Hoe De Beste Muzikanten Het Leren…

piano leren spelenAls je leest over de beginjaren van beroemde pianisten en componisten, valt steeds op hoeveel van hun eigenlijk auditieve ingesteld waren.

Voor zowel Mozart, Tchaikovsky, Prokofiev, en talloze anderen tot aan de grote jazz- en popsterren toe, lag spelen op gehoor en improviseren ten grondslag.   Als je op internet gaat zoeken, vind je echt heel veel bekende artiesten.

elton john piano

Om er nog een paar te noemen: Beethoven, Scriabin, Franz Liszt, Paul McCartney, Lady Gaga, Richard Rodgers, Elton John, Jerry Lee Leewis,Art Tatum, George Gershwin..

Weet jij er nog meer?  Schrijf ze hieronder deze pagina, dan krijgen we een mooie lijst!

Hoe passen je OREN in dit plaatje en is dit wel mogelijk voor beginners?

baby piano leren spelenMeestal had de introductie van de piano sterke vergelijkingen met het aanleren van een taal, het leren spreken: eerst spreken (spelen), later lezen.

Kun je een liedje zingen? De meeste mensen kunnen tot op zekere hoogte zingen, voor alle duidelijkheid:

dat wil zeggen, zodra je een melodie hoort dat je deze kan nazingen (in ieder geval in hoeverre we dit stukje kunnen herinneren).

Met andere woorden, je kunt je vocale akkoorden “spelen” op gehoor.

Nu is dit natuurlijk een ongebruikelijke manier om uit te leggen wat zingen is, maar het helpt je om te begrijpen om natuurlijk het kan zijn om een instrument te spelen als je controle hebt over je oren.

Goed, nu gaan we terug naar het “eerst noten leren lezen” principe.  Je ziet een symbool, en je wordt verteld dat je vinger bijvoorbeeld op de centrale C moet aanslaan, je speelt de noot. Maar merkwaardig genoeg, je oren hebben totaal niets hoeven te doen hier.

Met andere woorden, in plaats dat men het leerproces van het trainen van het gehoor aanmoedigt, wordt meestal het gehoor door studenten en docenten overgeslagen.  De standaard benadering was altijd dat men het noten leren lezen als de kortste weg zag.

Begin je nu ook de nadelen te zien van deze benadering?  En hoe deze manier van leren flink afwijkt van de manier waarop vele bekende componisten en musici muziek hebben geleerd waar we eerder over spraken?

Als dat zo is, wordt het tijd om eens aar alternatieven te gaan kijken.

Piano leren spelen – In de praktijk

Een woordje aan de beginner:  indien mogelijk, studeer dan met een leraar, nu is het de tijd om dit te doen,  je bouwt immers aan de fundering, de basis, en staat aan het begin van je muzikale reis, dat wil je echt wel goed doen.

Zorg dat je belangrijke zaken niet verkeerd aanleert.

Als je ervoor kiest om in plaats hiervan met video’s te gaan werken of andere zelfstudie materialen, dan zorg er alstublieft voor dat je de juiste cursus vind, niet alleen waar je leert welke noten je moet spelen, maar vooral hoe je deze moet spelen.

Met andere woorden, waar je de basis technieken leert.

Als je besluit om privélessen te gaan nemen, dan heb je nu op z’n minst een beter idee bij wat je in een toekomstige pianodocent moet zoeken.

Maar misschien vraag je je af, hoe is dat nu mogelijk?  Misschien stel je vraag die we al eerder genoemd hadden:

Hoe weet een beginner welke noten hij of zij moet spelen zonder bladmuziek?

Een oplossing zou kunnen zijn om lessen te volgen van iemand met een repertoire van eenvoudige stukken, waarin ze je deze stukken leert aan de hand van de herhalingen (rote learning), de akkoorden en de ritmische patronen.

Ik zal dit nu nader toelichten.

Het zogenaamde “Rote Learning”: dit is leren aan de hand van vele herhalingen, eigenlijk zonder iets van de hele materie te begrijpen.
Akkoorden benadering (akkoordenleer) beter, hierdoor leer je de basis structuur van muziek.

(als je niet weet wat een akkoord is, ga dan naar de piano en speel een C, E, en G. Dit is een C akkoord.)

Ritmische patronen: zie het zo, muziek herhaald zich, steeds opnieuw kom je dezelfde elementen steeds weer op andere manieren tegen.

Bijvoorbeeld,  een song start met het C akkoord, noot voor noot gespeeld (C, E, daarna G) in een bepaald ritme. Vervolgens wordt hetzelfde ritme en patroon (noot voor noot) herhaald op een  F akkoord ( F, A, C) Daarna opnieuw met een G akkoord (G, B, D).

Dus door het kennen van een paar akkoorden, en ook het overnemen van een bepaald ritme wat je hoort, ben je al in staat om eenvoudige liedjes te spelen zonder maar iets gelezen te hebben.

piano met akkoorden

Piano Leren Spelen Met Tabs en Lead Sheets

In een bepaalde manier zijn akkoorden de “woorden” van de taal die we muziek noemen. (Dit geldt voor zowel Beethoven als ook voor de Beatles).

Hoewel het leren lezen van standaard muzieknotatie tijd kost, is er ook een manier om akkoorden te lezen en te schrijven: dit noemen we lead sheets. We gaan leren om te spelen en lezen zoals gitaristen het al jaren doen..

Ga naar E-Chords  of Ultimate-Guitar.com  of Songsterr.com en vul de naam in van het liedje dat je leuk vind.

Een ander alternatief voor o.a. Nederlandstalige liedjes is Gitaartabs.nl 

Je vind op deze sites, alle zogenaamde tabs, ik noem ze pianotabs met songteksten van een bekend nummer maar ook de toonsoorten, en akkoorden die je nodig hebt om het liedje te spelen.  Om jezelf te begeleiden of om mee te spelen met het liedje is dit alles wat je nodig hebt.

Ideaal voor beginnende pianisten

In tegenstelling tot muzieknoten is het leren spelen met piano tabs of akkoordenschema’s een fijne start zeker voor beginners. Dit omdat ze natuurlijk en eenvoudig te volgen zijn, in feite door gewoon de tekst te volgen en de akkoorden erbij te spelen.

Je oefent dan automatisch je ritmegevoel, en deze manier nodigt uit om gezellig samen met je vrienden te gaan spelen en zingen.  Het spelen met tabs en lead sheets nodigen ook uit om te gaan improviseren.

Met wat ervaring, wordt je er steeds handiger in, train je je akkoordenkennis en leert herkennen hoe een pop-,of rockliedje is opgebouwd, de structuur.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe zo’n tab eruit kan zien met het nummer van Make You Feel My Love van Adele:

lead sheet adele

 Variaties van Tabs en Lead Sheets

Zo is het ook mogelijk om nog meer informatie op een lead sheet te zetten zoals:
tekst, maatsoorten, ritme, akkoorden en zelfs welke de omkeringen zoals hieronder in het voorbeeld van Michel Row the Boat Ashore

lead sheet met piano akkoorden

spelen met fakebooks

voorbeeld van een jazz standaard uit een fakebook met toonsoort, melodie, tekst en akkoorden

Daarnaast kennen we ook nog de andere leadsheets.  Net zoals pianotabs bevatten deze leadsheets ook de songteksten en akoorden maar daarbij ook nog vaak een uitgeschreven melodielijn in de G-sleutel.

Hierbij kom je natuurlijk wel weer op het terrein van het leren lezen van bladmuziek.

Hoe Kan Ik Eigen Leadsheets Maken?

Het is natuurlijk leuk om de allerlaatste hit te spelen zoals het nummer All of Me van John Legend.  Hiervoor is dan nog geen bladmuziek voorradig.

Ik ga dan of samen met mijn piano-of keyboardleerling het hele nummer op gehoor uitzoeken en maak daarna met het geweldige softwareprogramma Sibelius een eigen lead sheet.

Zie hieronder een voorbeeld van een van mijn lead sheets.

john legend piano leren spelen

De voordelen van spelen met akkoorden (Piano begeleiding)

Als het spelen met akkoorden een goede start is voor beginners, dan is het meespelen met bekende liedjes of jezelf begeleiden met zingen een goede optie. Voor de piano leerling heeft pianobegeleiding verschillende voordelen ten op zichten van solo pianospel:

  • het is relatief eenvoudiger om te spelen omdat je de melodie al zingt of laat zingen door de audio waarmee je speelt.
  • Meestal hoef je maar een akkoord in een bepaald ritme te spelen met je rechterhand, terwijl je met je linkerhand een toon steeds vasthoudt (de grondtoon van het akkoord, de noot die de naam van het akkoord draagt, zoals bijv. C, bij het C akkoord).
  • Je leadsheet verteld je welke akkoorden je moet spelen.
  • Doordat je een liedje op deze manier leert spelen, ga je begrijpen hoe de muziek is opgebouwd.
  • Spelen met akkoorden geeft snel voldoening en plezier omdat het een snelle manier is van liedjes leren spelen.

Als beginner, heb je zo de gelegenheid om je meer te focussen op de speeltechniek, het vloeiende spelen, het ritme, je pedalen etc. etc.

En maak je geen zorgen als het spelen en zingen tegelijk in het begin nog niet lukt, je kunt altijd later nog de zang erbij toevoegen, of luisteren naar de audio, of eventueel je vriend of vriendin laten meezingen.

pianoles voor beginners

Conclusie: akkoorden of noten lezen dus?

Heb je een drukke baan, en eigenlijk niet de mogelijkheid of wens om dagelijks te studeren?  Dan is het handig eerst met akkoordenleer te starten, en zo je vaardigheden verder op te bouwen met notenleer, improvisatie, specialisaties etc..

Wil je graag jezelf of anderen leren begeleiden tijdens het zingen?  Dan zou ik zeggen, start direct met akkoordenleer en toonladders.

Vind je het ook leuk om zo goed en professioneel mogelijke arrangementen van bekende liedjes te leren spelen?  Dan raad ik je aan om een paar maanden te investeren in notenleer.   Hetzelfde geldt voor die klassiek ingestelde pianist.

Het grote voordeel van het spelen van muzieknoten, vind ik dat je ten alle tijden kunt putten uit een enorme bron van duizenden leuke songs en niet bang hoeft te zijn dat je vergeet hoe je het liedje moet spelen.

Je hebt immers een soort ‘roadmap’ of  ‘routekaart’ in de vorm van muzieknoten je precies vertellen welke noten je moet spelen, wat de snelheid is, hoe hard en zacht ze moeten klinken en veel meer.

Ik raad iedere beginnende pianostudent aan om ook bezig te zijn met het leren lezen en spelen van bladmuziek, zodat je echt nog meer mogelijkheden krijgt.   Zorg er alleen voor dat je niet afhankelijk wordt van bladmuziek!

Conclusie:   Noten leren en/of akkoorden?   Ja, mijn voorkeur gaat uit naar beiden, maar de volgorde en plan van aanpak is afhankelijk van de wensen, leefstijl, situatie en aanleg van de beginnende pianostudent.

Zelf aan de slag met piano spelen?

Ben je na het lezen van mijn artikel geïnteresseerd geraakt over deze leuke manier van piano leren spelen?
Ben je op zoek naar de allersnelste methode om piano te leren spelen?

Neem dan gerust een kijkje op mijn website of bekijk hier de video over mijn lesprogramma waarin ik uitleg
hoe je op een leuke en snelle manier bekende liedjes leert spelen via het internet in eigen tijd en tempo.

Laat een bericht achter

Comment Section

2 reacties op “Piano leren spelen met of zonder muzieknoten?

Door Rene op 11 november 2014

Helemaal mee eens beste Thorpe! Bedankt voor je aanvulling! Groet, Rene

Door Thorpe op 10 november 2014

lezen zit altijd in de weg, gevoel , timing ,swung , passie , improvisatie,
geheugen training met je ogen dicht spelen dat zijn de betere, een met je instrument wordt je niet als je half gefocust bent op bladmuziek , je ziet muzikanten die al nummers honderden keer gespeeld hebben blijven lezen ,niets van zichzelf toevoegen al helemaal geen improvisatie inzetten zoals een stuk boddy geven iedere keer weer net iets anders veelzijdig neerzetten dat lukt ze natuurlijk nooit, voorgekauwd noem ik het maar , kan trouwens iedereen adviseren ritmisch als eerste uitgangspunt met muziek kennis te maken , geen ritmegevoel geen muzikant

vrg Thorpe

Plaats een reactie

*