piano oefentips
3 Piano studietips om moeilijk weer makkelijk te maken
23 april 2014 

3 Piano studietips om moeilijk weer makkelijk te maken

Wat is nu goed oefenen? En Wanneer ben je écht aan het spelen?  Lees hier mijn tips hoe je je pianostukken nog efficienter kan instuderen en giga-gantisch veel tijd kunt besparen.  Gebruik deze tips en je zult snel verbetering zien. 

“Goed oefenen betekent, een stuk steeds opnieuw herhalen waar of niet waar?”

Dit is vooral bij beginners een veel voorkomende bewering die niet helemaal klopt…

Wanneer je een nieuw stuk of liedje oefent, besteedt je dan je meeste tijd aan het spelen van de eerste naar de laatste noot?  Als dat zo is, dan ben je niet echt aan het oefenen, althans niet efficiënt.

Waar je dan eigenlijk mee bezig bent , is het “proberen” te spelen van het stuk.  Je probeert jezelf muzikaal te uiten voordat je het noodzakelijke grondwerk hebt gedaan wat eraan vooraf behoort te gaan.

En dat is begrijpelijk natuurlijk.  Je bent enthousiast over het nieuwe muziekstuk.  En oh, wat wil je dit stuk graag spelen, het liefst nu, en niet pas over een paar weken of maanden!

Maar op zeker moment moeten we duidelijk vaststellen of je nu aan het oefenen bent of aan het spelen.  Want er zijn feitelijk twee verschillende manieren hoe je op je piano bezig kunt zijn.

(Al je probleem tegenovergesteld is – je komt nooit toe aan het spelen van het hele stuk, en blijft in plaats daarvan hangen bij losse delen en stukken van je liedje – dat  bespreken we zo meteen ook.)

Spelen Vs. Oefenen

Spelen heeft alles te maken met eenvoud en ‘flow’. Wanneer je speelt, zal je emoties het over moeten nemen van het denken (ratio).  Je zou zelfs kunnen zeggen to op zekere hoogte, dat wanneer je tijdens spel aan het met gedachtes bezig bent, je nog niet aan het spelen bent.

En oefenen?  Nou, dat is wat je naar die bijzondere plek breng waar je niet langer hoeft na te denken.   Iets wat het spelen dan mogelijk maakt.  Laten we het eens hebben over een benadering voor oefenen waar je mee kan leven.

Worstel niet, maak dingen eenvoudiger

We weten allemaal dat de basis van het oefenen uit herhalingen bestaat.

Maar we vergeten vaak wat we nu precies zonodig moeten herhalen: alleen de alleen de juiste noten, ritmes en bewegingen.

Op deze manier besteden we onze tijd met het aanleren van goede gewoontes, in plaats van deze goede gewoontes mixen met slechte gewoontes.

Maar geloof het of niet, er bestaat écht een manier om een pianostuk te oefenen zonder fouten te maken.

3 Manieren Om Moeilijk Makkelijk te Maken

Je kunt:

  •  Oefenen met de handen apart.
  • Langzaam oefenen (of, heel erg lanzaam).
  • Alleen een klein stuk oefenen- misschien een maat of zelfs minder

Meestal combineer je een van deze manieren, om precies de moeilijkheidsgraad te krijgen die je nodig hebt.

Vanaf hier, kun je zonder moeite prima oefenen.  Je kunt nu ontspannen en al je aandacht richten op het afmaken van je taak. (In plaats van ontmoedigd raken over wat je nog niet kan).

Als je langzaam wilt oefenen is het een goed idee om dit te doen met behulp van een metronoom.  Anders is de kans groot dat je ongemerkt steeds sneller en sneller gaat spelen vanwege het tempo wat “je hoort in je hoofd”.

Houdt echter goed in je hoofd, dat langzaam oefenen, de meest gebruikte methode zal zijn, maar soms moet je echter ook het stuk of sommige delen van het stuk in het normale tempo proberen te oefenen.

Anders ga je bewegingen en vingerzettingen gebruiken die prima werken in het langzame tempo, maar inneens niet goed meer werken als je op het normale tempo speelt.

Als je dus op meteen “op het normale tempo” wilt oefenen probeer dan te starten met een tel van een maat,  en voeg daarna de volgende maatslagen toe, enz.. totdat je een hele maat in het juiste tempo kunt spelen.

But let’s backtrack for a moment. Just as important as how to practice, is what you need to do before you begin.

Juiste Voorbereiding Om Te Gaan Oefenen

Van buiten leren. Meestal gaan studenten ervanuit dat het uit je hoofd kennen van een liedje de laatste fase is van het leerprocess. Zie het zo, dat wanneer je een stuk meteen vanaf het begin van buiten leert, zal je steeds als je dit stuk weer oefent herinneren.

Bovendien kan je als je ogen niet steeds op de pagina geplakt gericht zijn, alle aandacht richten op het leren van de technische obstakels. Vele moeilijke passages kunnen simpelweg niet gespeeld worden als je ook nog de noten moet lezen..

Laten we nu een kijken naar de allerbeste manier die je helpt om muziek van buiten te leren.

Leer de akkoorden.  Een muzikale compositie kun je zien als een serie van akkoorden.  Het zal je daarom niet verbazen dat het herkennen en van buiten leren van de akkoorden een grote hulp kan bieden in het van buiten leren van je muziekstuk.’

Vanzelfsprekend, als je werkt met een lead sheet om aan een liedje te werken, zijn de akkoorden al toegevoegd voor je.  Maar bij klassieke muziek, moet je zelf de akkoordsymbolen zelf nog opschrijven.

Door een akkoordenprogressie te nummeren (romeinse nummers) gebruik je een krachtig systeem om je liedje te begrijpen en te herinneren.

Bepaal de juiste vingerzetting. Hier is een veel voorkomende situatie: een student besteed dagen of weken om een technisch passage goed in de vingers te krijgen, om er vervolgens achter te komen dat hij door de juiste vingerzetting te gebruiken het stuk ineens veel eenvoudiger te spelen is.

Het staat vast, dat een goede vingerzetting een groot verschil kan maken. Maar zelfs wanneer de voordelen  minimaal zijn, kunnen meerdere kleine aanpassingen echt voordelen opleveren.

Dus neem de tijd om de vingerzetting te ontdekken voordat je start met het oefenen van het stuk, en schrijf meteen je keuzes op.  Elke hand is anders, dus zelfs als de vingerzetting al gegeven is door de uitgever, ga er dan niet vanuit dat dit altijd de definitieve en juiste keuze is voor jou.

Luister naar opnames.  Kun jij een vreemde taal leren zonder deze eerst gehoord te hebben?

Nou, zo werkt het ook met muziek:  (muziek)symbolen gaan nooit zover dat we een echte klank horen zoals de componist het bedoeld heeft. Muzieknotatie is daarom ook slechts een hulpmiddel voor de uitvoerder van het stuk.  Dit is zeker het geval bij popliedjes, omdat deze muziek vaak wordt gekenmerkt door de ritmisch groove, welke bijna onmogelijk is om deze vast te leggen op papier.

Maar dit is ook van toepassing op klassieke stukken,  terwijl elk aspect van de muziek op het papier ‘zou moeten’ staan.

Ik zeg ‘zou moeten staan’ omdat je als je enige ervaring met het stuk in het begin de partituur is, en je later ook naar de opname zou luisteren, je misschien versteld zult staan van de vele facetten van interpretatie die de uitvoerder aan het stuk  heeft toegevoegd..

Een klein accent hier, een bijna niet hoorbare stilte, een vertraging, crescendo en decrescendo hier en daar, pedaalspel (of het ontbreken ervan),  dit zijn allerlei kleine details die muziek tot leven brengen, en vaak niet in de partituur staan.

Dus luister indien mogelijk naar opnames van je liedje of stuk and raak geinspireerd door de magie die de solist toevoegt aan het stuk.

De Pure Speel Mode

OK. Laten we een sprong vooruit nemen in het proces. Je hebt je voorbereidingen getroffen. Je hebt goed geoefend.

Zo, wat nu?

Tijd om te spelen natuurlijk!   De vraag is, zal je dit ook daadwerkelijk doen?

Dit is wat ik bedoel. Weet je nog dat ik eerder zei, dat mensen die eigenlijk zouden moeten oefenen,  eigen meer bezig zijn met het spelen (of het proberen ervan) van het pianostuk?  Het omgekeerde  hiervan komt ook vaak voor: sommige studenten niet niet spelen zonder eerst bij iedere fout te stoppen.

En ironisch genoeg is stoppen of pauzeren van het stuk tijdens het spelen 100%  “erger” dan wanneer je “slechts” een verkeerde noot had aangeslagen.

Dus mijn tip is dus, zorg ervoor dat je als je in de  “speel modes” zit, tegen jezelf zegt: “Ok, wat er ook gebeurt, ik blijf gewoon doorspelen , ik ga niet stoppen”.

Psychologisch gezien, kan dit knap lastig zijn.  Tot nu toe heb je kritisch geluisterd naar elke mogelijk zwakte in je uitvoering.  Je focus was gericht op op het verbeteren en het werken aan dit alles.

Los laten!

Maar nu komt het moment dat je dit alles moet loslaten.   Het is nu tijd om te vertrouwen, jezelf te laten dragen door de geest van de muziek en te genieten van je eigen emotionele reactie hierop.

Een manier om vertrouwd  te raken met deze vrij stromende niet oordelende staat, is door te gaan improviseren. (zie ook).   Je hoeft hiervoor echt geen jazz meester te zijn.  Maar zolang je improviseren niet een vast onderdeel maakt van je routine, zul je nooit weten wat het verschil het kan betekenen in je pianospel.

Veel speelplezier!!

Over de schrijver

Door

Rene

op 28 August 2014

Fijn om te horen Antje, veel plezier met piano spelen!

Reactie plaatsen

Koekje erbij?