1 november 2014 

Wat kies ik Keyboard of Piano? Dit is hoe jij kiest tussen piano of keyboard!

Wat kies ik Keyboard of Piano?

Misschien heb je al besloten dat je een toetseninstrument wilt gaan leren spelen, maar ben je er nog niet uit wat het precies gaat worden. Veel mensen zitten met de vraag: wat kies ik Keyboard of Piano? Om je te helpen bij het maken van een keuze zal ik je wat meer vertellen over de voor- en nadelen van beide instrumenten.

Ruimte

De piano is de oudste van de twee. De piano ontstond lang geleden vanuit het klavecimbel. Een piano bestaat uit een grote klankkast waarin snaren zitten en een toetsenbord. Vooral door die klankkast met snaren neemt een piano behoorlijk wat ruimte in. Het eerste keyboard werd pas rond 1980 gemaakt en ontstond vanuit het elektronische orgel. Die orgels waren enorm groot, maar het keyboard is juist heel compact. Als je niet groot woont, kan dat een reden zijn om te kiezen voor een keyboard. Natuurlijk is een keyboard ook veel makkelijker ergens mee naar toe te nemen dan een piano.

Het toetsenbord

Een piano heeft een groter toetsenbord dan een keyboard. Als je uiteindelijk klassieke muziek wilt spelen, dan is het beter om te kiezen voor een piano. Bij klassieke muziek zal je op een gegeven moment ook gebruik maken van de hele hoge en de hele lage toetsen. Op een keyboard zitten die toetsen niet.

Aanslag van de toetsen

De toetsen van een piano zijn aanslaggevoelig. Dit betekent dat je door het aanslaan bepaalt hoe hard de toon klinkt. Je kunt daardoor iets meer gevoel in een stuk leggen, want je kunt makkelijker variëren met het volume. Ook zorgen de toetsen van een piano dat er een hamertje tegen de snaar slaat en dat voel je. Het aanslaan van toetsen op een piano is wat zwaarder dan bij een keyboard. Als je al wat ouder bent kan dat in het begin moeilijker zijn, omdat je spieren moeten wennen. Met een keyboard heb je daar minder last van.

Klank

Natuurlijk zit er ook verschil in de klank van deze twee instrumenten. Het keyboard is digitaal, je hebt keuze uit veel verschillende tonen, maar het is natuurlijk wel digitaal geluid. Bij een piano kun je geen tonen kiezen, het instrument heeft maar 1 klank en daar moet je het mee doen. Als je een piano gaat kopen, is het dus vooral heel belangrijk dat je er een kiest met een klank die je zelf mooi vindt. Als het gaat om klankverschil tussen een piano en een keyboard dan telt eigenlijk om je persoonlijke voorkeur. Je weet zelf waarschijnlijk zelf heel goed wat voor klank bij jou past.

Muziekstijlen

Op een keyboard wordt het meeste popmuziek gespeeld en op een piano meer klassiek, maar het een sluit het ander niet uit. Op een piano kun je eigenlijk alle muziekstijlen spelen. Op een keyboard zal je meer geneigd zijn lichte muziek te spelen. Met een keyboard heb je ook de mogelijkheid om op de achtergrond een slagwerkritme mee te laten spelen. Dat maakt de muziek meteen helemaal swingend.

mijn cursus niet uit of je kiest voor piano of keyboard. " target="_blank">Gelukkig maakt het voor mijn cursus niet uit of je kiest voor piano of keyboard. Je kunt namelijk op allebei de instrumenten mijn lessen volgen. Kun je nog steeds geen keuze maken? Dan kun je me natuurlijk ook altijd een mailtje sturen.

Klik hier om meer te leren over de Snelstartcursus voor Piano en Keyboard

Zie ook mijn pagina die ik voor mijn leerlingen geschreven op heb muziekschool DePiano over het kiezen van een piano

Zie ook de pagina over het kiezen van een geschikt keyboard

Jan Gielis

Door

Jan Gielis

op 9 November 2014

Hey, ik wil piano leren opdat ik zelf liedjes zou kunnen maken met zang erbij. Liedjes van andere artiesten spelen interesseert mij niet zo. Wat raad u mij aan? Ik zing al 20 jaar in allerlei groepen maar wil ook zelf afkomen met muziek. Dank u Mvg, Jan Gielis

Rene

Door

Rene

op 9 November 2014

Beste Jan, als je graag piano wilt leren spelen met als doel om jezelf te leren begeleiden, dan raad ik je aan, om je te richten op het aanleren van de basistechnieken, gehoortraining en o.a. de akkoordenleer. Dit zou overigens goed online geleerd kunnen worden. Het leren spelen met beiden handen, met diverse ritmes zal een van deze technieken zijn. Ik wil u graag uitnodigen eens mijn online piano lesprogramma de Snelstartcursus voor piano en keyboard te kijken, deze vind u op deze pagina: https://pianolesvanrene.nl/snelstartcursus-voor-piano-en-keyboard/