15 Tips om snel en makkelijk piano te leren spelen als beginner
15 Effectieve Tips om snel en makkelijk piano te leren spelen als beginner
29 december 2022 
5 min. leestijd

15 Effectieve Tips om snel en makkelijk piano te leren spelen als beginner

Leren piano spelen kan een uitdaging zijn, vooral als je nog nooit eerder muziek hebt gemaakt. Gelukkig zijn er talloze manieren waarop je op een leuke en makkelijke manier kunt leren spelen, zelfs als je een beginner bent. In deze blogpost geven we enkele tips voor makkelijk piano leren spelen als beginner.

  1. Kies een goed pianoboek voor beginners. Er zijn talloze pianoboeken op de markt, en het kan moeilijk zijn om te beslissen welk boek het beste bij je past. Kies een boek dat specifiek gericht is op beginners en dat stap voor stap uitlegt hoe je de piano kunt spelen. Zoek ook naar boeken met audio- of video-ondersteuning, zodat je kunt horen hoe de muziek hoort te klinken en je de techniek kunt zien. Het nadeel vind ik persoonlijk dat het vaak te snel gaat in opbouw en dat er teveel onbekende of saaie liedjes geoefend moeten worden.

  2. Neem pianolessen. Als je serieus wilt leren piano spelen, is het wellicht een goed idee om pianolessen te nemen. Zoek naar een goede pianoleraar in je omgeving of overweeg online pianolessen. Een professionele leraar kan je persoonlijke feedback geven en je helpen om je techniek te verbeteren.

    makkelijk piano leren spelen

  3. Oefen regelmatig. Zoals met alles, is oefenen de sleutel tot succes als het gaat om het leren van de piano. Zorg ervoor dat je elke dag een paar minuten oefent, zodat je vaardigheden kunt blijven verbeteren. Het is ook een goed idee om een schema op te stellen, zodat je weet wat je moet oefenen en wanneer.

  4. Gebruik muzieksoftware. Er zijn talloze muzieksoftwareprogramma's beschikbaar die je kunnen helpen bij het leren van de piano. Zoek naar programma's die specifiek gericht zijn op pianolessen voor beginners, zoals Piano Marvel of Synthesia. Deze programma's bieden vaak interactieve oefeningen en audio- of video-ondersteuning om je te helpen bij het leerproces.

  5. Zoek naar online tutorials en video's om extra hulp te krijgen. Als je moeite hebt met het begrijpen van bepaalde aspecten van het pianospelen, zoek dan naar online tutorials en video's die specifiek gericht zijn op beginners. Deze tutorials kunnen vaak gratis worden bekeken en geven stap voor stap uitleg over hoe je bepaalde pianostukken kunt spelen. Sommige docenten bieden ook betaalde tutorials aan voor toegang tot extra materiaal of ondersteuning. Door regelmatig naar deze tutorials te kijken, kun je snel nieuwe vaardigheden opdoen en je techniek verbeteren.

  6. Zorg dat je een comfortabele houding hebt als je aan de piano zit. Zorg ervoor dat je rug recht is en dat je benen op de juiste hoogte zijn zodat je gemakkelijk op de pedalen kunt drukken.

  7. Begin met het leren van de noten. Het is belangrijk om te weten wat de noten betekenen en hoe ze op het notenblad staan voordat je begint met het spelen van muziek.

  8. Gebruik je vingers op de juiste manier. Zorg ervoor dat je vingers op de juiste toetsen drukken en gebruik ze op de juiste manier om de noten te spelen.

  9. Oefen het spelen van melodieën. Probeer eenvoudige melodieën te spelen en werk je weg naar moeilijkere muziekstukken.

  10. Gebruik muziekboeken en bladmuziek. Er zijn talloze muziekboeken beschikbaar die speciaal zijn gemaakt voor beginnende pianospelers. Zoek naar bladmuziek van muziekstukken die je leuk vindt en probeer ze te spelen.

  11. Leer hoe je akkoorden moet spelen. Akkoorden zijn een belangrijk onderdeel van het pianospelen en het is goed om te weten hoe je ze moet spelen.

  12. Gebruik een metronoom. Een metronoom kan je helpen om een goed ritme te houden en ervoor te zorgen dat je op de juiste tempo's speelt.

  13. Oefen met één hand tegelijk. Als je moeite hebt met het spelen van beide handen tegelijk, probeer dan eerst met één hand te oefenen voordat je de andere hand erbij gebruikt.

  14.  Luister naar professionele pianisten. Luister naar hoe professionele pianisten muziek spelen en probeer hun technieken na te bootsen. Dit kan je helpen om je eigen stijl te ontwikkelen.

  15.  Wees niet bang om fouten te maken. Het is onvermijdelijk dat je fouten zult maken als je aan het leren bent. Maar probeer niet te perfectionistisch te zijn en wees niet bang om fouten te maken. Dit is een onderdeel van het leerproces. Blijf oefenen en vroeg of laat zul je zien dat je vooruitgang boekt.

In samenvatting zijn er talloze manieren waarop je makkelijk en op een leuke manier kunt leren piano spelen, zelfs als je een beginner bent. Door pianolessen te nemen, muzieksoftware te gebruiken, online tutorials en video's te bekijken, regelmatig te oefenen en extra hulpmiddelen te zoeken, zul je snel vooruitgang zien in je pianospel en zul je in staat zijn om steeds moeilijkere stukken te spelen. We hopen dat deze tips je zullen helpen om succesvol te zijn in het leren van de piano.

Wil je graag eens gratis kennismaken met mijn online lessen en op een leuke manier ontdekken hoe je binnen enkele dagen zonder voorkennis je mooie klanken op de piano of keyboard speelt?   Via mijn online lessen leer je stap-voor-stap in eigen tijd en tempo maar kun je altijd om feedback vragen in onze Community.

gratis piano introductiecursus voor beginners van pianolesvanReneBa

Probeer nu onze gratis online pianolessen en ontdek hoe makkelijk het kan zijn om piano te leren spelen als beginner!

Klik hier om direct toegang te krijgen mijn gratis introductiecursus. 

Over de schrijver
Rene Knops is geboren en getogen in Brabant. 51 jaar en al vanaf zijn tiende actief als pianist. Ook speelt hij graag op keyboards en synthesizers. Hij is al ruim 25 jaar verbonden aan de Muziekschool als piano- en keyboarddocent en later directeur. Ook als uitvoerend pianist en toetsenist heeft René jarenlange ervaring in binnen-, en buitenland.René is half autodidactisch en speelt graag op gehoor. Tijdens zijn studie klassieke muziek (piano) aan de Royal Schools of Music leer hij pas goed noten lezen. Al deze speelstijlen geeft René door aan zijn cursisten zodat ze zo breed en compleet mogelijk wordt opgeleid als een pianist of toetsenist. Volgens René kan écht iedereen piano leren spelen. Zijn doel is Plezier in muziek voor iedereen!