Piano spelen met een akkoordenschema
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 september 2014 

Piano spelen met een akkoordenschema

Piano is bij uitstek een instrument dat je kunt spelen zonder noten te lezen. Op internet vind je ontzettend veel filmpjes van popliedjes om na te spelen. Je ziet dan op welke toetsen je je vingers moet zetten. Maar er is nog een manier die je misschien nog veel leuker vindt. Je kunt namelijk ook piano spelen met akkoordenschema’s. Natuurlijk moet je dan wel een paar akkoorden kunnen spelen, maar dat leer je binnen een week.

Wat is een akkoordenschema?

Een akkoord is een samenklank van tonen. Je kunt zo’n akkoord uitschrijven met noten op een notenbalk. Er staan dan een aantal noten onder elkaar die je gelijktijdig speelt. Maar je hoeft een akkoord niet perse in noten te noteren om te weten welk akkoord je moet spelen. Je kunt ook de naam van een akkoord opschrijven. Zo staat C voor het C majeur-akkoord, of C groot-akkoord. Dit akkoord bestaat uit de noten c-e-g. Dm staat voor het D mineur-akkoord en dit akkoord bestaat uit de noten d-f-a. Ieder akkoord heeft zo zijn eigen naam. Bij popliedjes en jazzmuziek wordt veel gebruik gemaakt van een akkoordenschema. Er staat dan bijvoorbeeld:  Am – C – G – Am-D. Zo’n reeks van akkoorden noemen we een akkoordenschema. Het is het schema, het plan waarop een liedje of muziekstuk gebouwd is.

akkoordenschema

Meespelen vanaf een akkoordenschema

Als akkoorden uitgeschreven staan op notenbalken, dan speel je de toetsen die op je bladmuziek aangegeven staan. Als je een akkoordenschema speelt, ben je niet gebonden aan bepaalde toetsen. Alle noten komen meerdere keren voor op het toetsenbord. Je bepaalt zelf of je het akkoord met lage tonen of juist met hoge tonen speelt.

lead sheet met piano akkoorden

Er bestaan verschillende vormen van akkoordenschema’s. Hier zie je een andere vorm, waarbij ook extra advies wordt gegeven over welke omkering er gespeeld moet worden. En hoe vaak je het akkoord moet aanslaan.

Op internet en in de bibliotheek vind je bladmuziek of songteksten met akkoordschema’s erbij. Als je zulke akkoordschema’s kunt spelen, dan kun je heel makkelijk liedjes meespelen. Je hoeft niet moeilijk en snel allerlei noten tegelijk te lezen vanaf de notenbalk. Je ziet welk akkoord je moet spelen en je bepaalt zelf in welke positie je die speelt.

Akkoorden piano leren

Het is dus heel handig om bekende akkoorden uit je hoofd te leren spelen. Want daarmee gaat er een wereld voor je open. Je kunt ineens liedjes meespelen en misschien een liedje zelf bedenken. In mijn akkoordenboek vind je de meest gebruikte akkoorden op de piano. Leer die maar eens uit je hoofd. Als je al die akkoorden kent, dan is de volgende stap het spelen van een akkoordenschema van een bestaand liedje.

Probeer het maar eens uit. Of is het je al gelukt? Weet je zelf nog een leuk akkoordschema om mee te improviseren? Deel het met ons hieronder.

Meer leren over het spelen met Akkoordenschema’s?

Ben je “traditioneel” geschoold, en wil je ook graag vrij met akkoorden leren spelen?

Dan is wellicht mijn Premium Succespad methode perfect voor jou!

In mijn Maandelijkse Succespad methode leer ik mensen stap-voor-stap piano spelen, startend met het aanleren van het spelen met akkoorden.
Daarnaast leer je ook noten lezen, en alle belangrijke speeltechnieken die elke pianist of toetsenist nodig heeft om zijn favoriete liedjes te kunnen spelen.

Klik hier om hier meer over te lezen

Antje Wietzes
Door

Antje Wietzes

op 19 September 2014

Hoi René, als ik naar de akkoorden schema kijk, zie ik dat elke akkoord 4 tel duurt. Maar als er twee akkoorden in de maat staan kan ik niet zien of ze alle twee, 2 tel duren, of de één 1,5 en de ander 2,5 tel. En zeker als beginner, zou ik dat niet uit de melodie kunnen halen.

Rene
Door

Rene

op 21 September 2014

hoi Antje, het is mij niet helemaal duidelijk welk akkoordenschema je bedoeld. Het zijn slechts voorbeelden van vele mogelijkheden hoe je akkoordenschema's kunt maken. In een van de voorbeelden zie je inderdaad dat er twee akkoorden staan binnen een maat staan. Mijn advies is vooral goed naar de originele audio van het betreffende nummer te luisteren. Dan kun je in de meeste gevallen wel horen wanneer de wisseling komt. Veel succes verder!

van overwaelle
Door

van overwaelle

op 18 March 2015

beste , het zou handig zijn om de bijzonderste akkoorden op een A 4 formaat te zetten ipv 15 verschillende blz met dank

Rene
Door

Rene

op 18 March 2015

Beste Luc, ik heb een gratis starterscursus met video's beschikbaar gesteld waarin mensen geheel gratis een akkoordenboek mogen downloaden. Betalende cursisten ontvangen van mij als onderdeel van het trainingsprogramma pdf lesmateriaal met overzichten van alle akkoorden inclusief diagrammen en foto's van de handposities. Voel je vrij om eens de starterscursus te bekijken of eventueel mijn Snelstartcursus voor Piano en Keyboard.