Muziek in de klas zou hoog op de prioriteitenlijst moeten staan. Vaak is er geen budget om een aparte muziekdocent in te schakelen. Als leerkracht piano kunnen spelen is dan een voordeel.
Want naast voldoende beweging is muziek belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dit heeft niets te maken met het ‘Mozart-effect’, maar meer met het stimuleren van de cognitieve, sociaal emotionele en creatieve ontwikkeling bij kinderen.
Vooral in de basisschool tijd zijn de hersenen vol in ontwikkeling. In deze tijd muziek aanbieden tijdens de lessen helpt kinderen zich te ontwikkelen. Dit kan alleen luisteren naar muziek zijn of zelf muziek maken. Kun je als leerkracht piano spelen dan is dat heel waardevol voor je leerlingen.
Waarom zou je als leerkracht nu precies piano moeten spelen?
Piano spelen in de klas
Helaas is op de meeste basisscholen muziek in de klas niet vanzelfsprekend. Het wordt over het algemeen aan de leraar overgelaten om hier iets mee te doen. Veel leraren denken dat ze niet muzikaal genoeg zijn om bijvoorbeeld piano te leren spelen. Of dat piano leren spelen als volwassene lastig is. Zonde, want het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.
Muziek heeft, zeker op kinderen, een sterke uitwerking. Het werkt direct in op de emoties, zelfs het meest gesloten kind zal reageren op muziek. Er zijn bepaalde nummers waarbij je echt niet stil kunt blijven zitten. En dat is makkelijk te verklaren, want grote delen van de hersenen worden geactiveerd door muziek. Muziek en ritme staan direct in verbinding met de motoriek in de hersenen.
Kinderen moeten lange tijd stilzitten in de klas. Wat is het heerlijk voor ze als ze mogen bewegen, terwijl ze leren. Een piano in het klaslokaal helpt kinderen op een leuke manier leren. Je kunt de kinderen op de piano begeleiden, terwijl ze zingen of zelf muziek maken met verschillende instrumenten. Maar ook het luisteren en meebewegen op muziek is heerlijk om de kinderen te laten ontspannen na een moeilijke opdracht of om lesstof beter door te laten dringen.
Muziek stimuleert de cognitieve ontwikkeling
De hersenen zijn een verzameling van netwerken. Er worden elke dag talloze neurale verbindingen aangemaakt. Muziek helpt bij het leggen van deze verbindingen. Zo kun je in de klas muziek inzetten om leerlingen te helpen informatie op te halen in hun geheugen. Door lesstof te koppelen aan klanken en/of ritmes worden beide hersenhelften betrokken bij het leren van nieuwe lesstof.
Het luisteren naar muziek en vooral het zelf maken van muziek zorgt voor de aanmaak van verschillende nieuwe verbindingen in de hersenen. Hierdoor zullen leerlingen die meer met muziek te maken hebben vaak beter presteren op het gebied van taal en ruimtelijk inzicht.
Taal is in de basis ritme, klank en melodie, net als muziek. Er zijn verschillende taalmethodes waarbij liedjes worden gebruikt om de leerstof te ondersteunen. Kun je als leerkracht piano spelen, dan kun je jouw leerlingen een flinke voorsprong geven.
Sociaal emotioneel beter ontwikkelde leerlingen in de klas
Samen zingen en muziek maken is een sociale gebeurtenis. Je moet samenwerken om het mooi te laten klinken. En soms is het nodig om een stapje terug zetten, om een ander beter hoorbaar te maken. Hier leren kinderen enorm veel van. Samen bezig zijn met muziek geeft een groepsgevoel. Iets waar mensen en zeker kinderen goed op reageren. Mensen blijven groepsdieren, die zich gelukkig voelen in een groep.
Als kinderen samen bezig zijn met muziek door zingen, dansen of zelf muziek maken komt het knuffelhormoon oxytocine vrij. Dit hormoon zorgt ervoor dat de kinderen zich onderling met elkaar verbonden voelen, er zullen eerder vriendschappen gesloten worden. Dit zou een positief effect kunnen hebben op pestgedrag in de klas.
Muziek leert kinderen ook omgaan met emoties. Muziek kan troost bieden, afleiden, ze rustig maken of juist heel vrolijk. Muziek laat kinderen voelen wat emoties zijn en deze herkennen. Dit draagt bij aan hun sociaal emotionele ontwikkeling. Natuurlijk kunnen kinderen ook perfect hun emoties kwijt als ze bewegen en dansen op muziek.
Meer creativiteit in de klas met muziek
Lopen je leerlingen vast op bepaalde opdrachten? Help ze creatiever worden door muziek. Begeleid je leerlingen op de piano, terwijl ze zelf kleine muziekinstrumentje bespelen. Ga lekker samen improviseren. Door zelf muziek te maken en te verzinnen, worden de hersenen op een bijzondere manier geoefend. Kinderen zullen beter op een open, flexibele en creatievere manier naar opdrachten kunnen kijken en deze oplossen.
Vernieuwende oplossingen kunnen worden gevormd in een brein dat gestimuleerd wordt verschillende hersenfuncties aan te spreken en dat gebeurt er bij het inzetten van muziek in de klas. Dit versterkt de werking van de prefrontale cortex, die op zijn beurt de creativiteit stimuleert.
Als leerkracht piano leren spelen
Als leerkracht piano leren spelen is lang niet zo moeilijk als je nu misschien denkt. En je hoeft ook niet per se een akoestische piano in de klas neer te zetten. Met een keyboard kom je ook al een heel eind en die neem je gemakkelijk overal mee naartoe. Dus wat houdt je tegen om piano te leren spelen?
Zie je het niet zitten om noten te leren lezen? Of heb je het al zo druk en zie je geen kans om elke week naar de muziekschool te gaan? Ook dat hoeft geen probleem te zijn. Want tegenwoordig volg je eenvoudig pianolessen online, waar en wanneer het jou uitkomt. Noten lezen is niet nodig om piano te leren spelen, want met de juiste pianoakkoorden kun je al een groot aantal liedjes spelen.
Zo kun je al snel je leerlingen begeleiden in de klas, op je piano. Daar ga je ze een groot plezier mee doen. Misschien zijn er wel collega’s die ook piano willen leren spelen? Samen oefenen en spelen is nog leuker dan alleen.
Ontdek hoe leuk het is om piano te kunnen spelen en hoe makkelijk jij het kunt leren. Leen een keyboard en volg start met mijn gratis online pianoles.