30 september 2019 

Makkelijk piano leren spelen als beginner, met deze tips leer je het snel

Makkelijk piano leren spelen klinkt je als beginner natuurlijk als muziek in de oren. Veel mensen ervaren pianolessen als moeilijk. Niet voor niets staat de piano in de top 10 van moeilijk te leren muziekinstrumenten. Bij het bespelen van dit instrument zul je handen en voeten onafhankelijk van elkaar moeten bewegen. Dit vraagt de nodige oefening.

Spelen op een piano zul je niet in een paar dagen in de vingers hebben, maar het hoeft ook geen jaren te duren. Met goede lessen en regelmatig oefenen kun ook jij binnen enkele weken leuke liedjes spelen. De volgende tips helpen je om piano leren spelen een stuk makkelijker te maken.

Leer piano akkoorden als beginner

Veel mensen denken dat noten leren lezen de enige manier is om goed piano te leren spelen. Maar niets is minder waar. Alhoewel traditionele pianolessen bij de muziekschool of bij de privé pianoleraar nog steeds gebaseerd zijn op bladmuziek is noten lezen niet noodzakelijk. Je kunt prima leren spelen zonder dat je een noot kunt lezen.

Voor het spelen van klassieke pianostukken is bladmuziek onmisbaar. Wil je dit soort stukken graag spelen, dan zul je noten moeten leren. Maar de meeste mensen willen graag meespelen met de meer hedendaagse muziek. Wil jij dat ook, dan kun je makkelijk en snel leren piano spelen met akkoorden.

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt leren spelen, maar met behulp van akkoorden is verreweg de makkelijkste en de mooiste manier. In de basis bestaat elk liedje uit akkoorden en een melodie. De akkoorden speel je met je linkerhand, met je rechterhand speel je de melodie.

makkelijk piano spelen

Elk liedje spelen met akkoorden

Omdat er niet oneindig veel akkoorden zijn kun je deze, met wat oefenen, vrij snel onder de knie hebben. In combinatie met de melodie speel je een compleet liedje. Je kunt de moeilijkheidsgraad voor jezelf opvoeren door een akkoord tegelijk aan te slaan of bijvoorbeeld een arpeggio aan te slaan. Dit is een gebroken akkoord, waarbij je de toetsen om de beurt aanslaat.

Zodra je de akkoorden kent, kun je in principe elk liedje spelen. In tegenstelling tot bladmuziek leg je met akkoorden een goede basis voor elk liedje dat je wilt spelen. Speel je bladmuziek dan zul je elk liedje opnieuw moeten instuderen. Naast de melodie speelt je linkerhand geen vaste akkoorden, maar een moeilijke ‘tegenmelodie’ en die is bij geen enkel muziekstuk hetzelfde.

Regelmatig oefenen maakt pianospelen makkelijker

Als beginner zul je moeten oefenen, net als ervaren en professionele pianisten. Maar dat hoeft echt geen uren achter elkaar. Sterker nog, lang oefenen laat je niet sneller vooruit gaan. De kans is groot dat het je tegen gaat staan en dat is het laatste wat je wilt.

Als beginner zullen je vingers moeten wennen aan de bewegingen die ze op de toetsen moeten maken. Ook het laten samenwerken van je linker- en rechterhand vraagt wat oefening. Door het vaak te doen zul je merken dat het steeds makkelijker gaat.
Probeer daarom elke dag ongeveer een kwartier, tot maximaal een half uur, te oefenen.

Makkelijk piano spelen beginner

Kies de juiste pianolessen voor beginners

Als beginnend pianist is het volgen van pianolessen een goede manier om snel vooruitgang te boeken. Wil je makkelijk piano leren spelen dan is het zaak de juiste pianolessen te kiezen. Je kunt naar een muziekschool gaan of privé lessen nemen bij een pianodocent. Je hebt dan een stok achter de deur en persoonlijke begeleiding.

Maar veel mensen hebben een druk en wisselend leven. Pianolessen op vaste momenten in de week passen hier vaak niet in. Ook ben je overgeleverd aan de boeken en lesstof die je voorgeschoteld krijgt. Dit zijn meestal niet je favoriete nummers.

Wil je graag pianolessen volgen in je eigen tempo en wanneer het jou uitkomt? Dat kan met online pianolessen. In heldere instructievideo’s wordt je stap voor stap uitgelegd hoe je op een makkelijke manier piano kunt spelen.

proefles piano leren spelen

Makkelijk piano spelen in hetzelfde tempo

Een van de moeilijkste dingen tijdens het leren piano spelen is de maat houden. Je zult waarschijnlijk al snel merken dat je de ene keer snel speelt en zodra het moeilijker wordt het tempo een paar stappen terug gaat. Het is natuurlijk de bedoeling dat je zo gelijkmatig mogelijk blijft spelen, het hele liedje lang.

Vind je het moeilijk om in het goede tempo te blijven spelen? Koop dan een metronoom. Dit apparaatje helpt je met klikjes of piepjes in hetzelfde tempo te blijven spelen. Zo kun je netjes maat houden.

Makkelijk piano spelen voor beginners

Droom je ervan om piano te leren spelen, maar zit je er niet op te wachten jaren op les te gaan voor je leuke liedjes kunt spelen? Leer dan op een makkelijke manier piano spelen, op basis van akkoorden. Want met akkoorden kun je als beginner makkelijk piano leren spelen.