Piano of Keyboard verschillen? 2021 Kooptips beste piano's en keyboards.
arrow_drop_up arrow_drop_down
Piano of Keyboard Wat zijn de verschillen?  De voor-en nadelen met 2021 Koopgids
14 oktober 2016 
in Gear

Piano of Keyboard Wat zijn de verschillen? De voor-en nadelen met 2021 Koopgids

[Laatste update: 18-01-2021] Wat moet ik nu kiezen, een piano of keyboard?  Welk instrument heb ik nodig als beginner?  Hoe kies ik mijn juiste instrument?  Waar moet een keyboard aan voldoen? Wat is eigenlijk het verschil tussen een piano, digitale piano of een keyboard?

Het is belangrijk dat je het verschil tussen een piano en keyboard kent, en waar op te letten bij eventuele aanschaf of huur zodat je er maximaal plezier van hebt en voorkomt dat je achteraf spijt krijgt van je aankoop. In deze koopgids geef ik een overzicht van de verschillen tussen een piano, een keyboard en midi keyboard.  Met de grote hoeveelheid keyboards op de markt weet men vaak niet zo goed welke je het best zou moeten kopen.

Ook op deze pagina vind je hier mijn favoriete top 5  favorieten koopgids voor de beste piano, beste digitale piano, beste stagepiano, midi-keyboard en keyboard van dit moment!  Ik volg al jaren de laatste ontwikkelingen van toonaangevende beurzen zoals de Namm beurs in de VS en de Frankfurter Musikmesse.

Piano of keyboard? Wat zijn de verschillen?

piano of keyboard verschillenAls keyboard-, en pianoliefhebber volg ik zowel beroepsmatig (docent) als hobbymatig al ruim 30 jaar de markt en ontwikkeling van digitale piano's, synthesizers en keyboards.

Als iemand voor het eerst in mijn lespraktijk binnenkomt voor een proefles weet men vaak nog niet of hij of zij piano of keyboard wil gaan leren spelen.

Als je graag die mooie piano klassiekers wil gaan leren spelen, en je vraagt je af wat te kopen, dan adviseer ik je in de volgorde zoals ik mijn instrumenten hieronder weergeef te kopen (afhankelijk van je budget uiteraard).

Eerst laat ik je zien wat nu de verschillen zijn tussen een (digitale) piano of keyboard.   Daarna gaan we kijken naar wat afzonderlijk types binnen deze klasse die tot mijn favorieten aanbevolen producten behoren.   Je hoeft tegenwoordig zelfs geen keuze te maken voor een van de twee, want er zijn ook combinatie instrumenten zoals de Yamaha DGX serie.  Lees hieronder de reviews.

 Wij raden deze instrumenten alleen aan omdat wij die zelf enthousiast gebruiken in onze muzieklessen en/of mensen kennen die hier erg tevreden over zijn, en hele goede resultaten mee bereiken. Anders zouden we het je niet aanraden.

Ik zal hieronder in kort de (in mijn ogen) belangrijkste verschillen en voor-en nadelen voor je op een rijtje zetten:

Keyboard of piano?  Dit zijn de Belangrijkste verschillen!

Verschil nummer 1:  Aanslag (Touché) en Klank

Een volwaardig klavier van een piano bestaat uit 88 toetsen.  Doordat een toets in verbinding staat met een hamertechniek, voel je ook echt wat gewicht als je de toets indrukt.  Dit noemen we ook wel gewogen toetsen.   Hieronder zie je een plaatje van mijn Yamaha MC301 piano.  Je zit duidelijk de zowel de toetsen alsook de hamers zitten.

toetsaanslag met echte hamers

De binnenkant van mijn Yamaha MC301 akoestische piano

Een piano is dus zeker aanslaggevoelig.

Hoe harder, zachter of sneller ik de toets aansla hoe meer de toonklank en toonsterkte zal veranderen.

Veel digitale piano's (en nieuwe keyboards) kunnen tegenwoordig erg realistisch de klank nabootsen van een akoestische piano, maar omdat de klank dus wordt bepaald door kracht, en snelheid zal het bijna onmogelijk zijn om dit perfect te imiteren.

De klank en aanslag, het gevoel met de toetsen, is dan ook direct het grootste verschil tussen een digitale piano en een akoestische piano.

Een digitale piano is ook aanslaggevoelig, en heeft afhankelijk van het type wel of niet een gewogen klavier, waardoor je met meer dynamiek (hard en zacht) kunt spelen.

 Steeds meer digitale piano's hebben ook meerdere geluiden en extra mogelijkheden.

Verschil nummer 2:  Andere speeltechniek en Mogelijkheden

Een Keyboard bestaat meestal uit 61 toetsen standaard, maar er zijn ook uitvoeringen tot 88 toetsen.  Een standaard keyboard is vaak ook aanslaggevoelig maar heeft een andere lichter klavier dan op een piano.

Daarnaast heeft een keyboard vele mogelijkheden zoals verschillende Voices (geluiden) en Styles (Ritmes) en begeleidingen (Accompaniment).   Hoe dit werkt laat ik je zien in een kort video hieronder.

Meestal wordt op een keyboard dus gebruik gemaakt van de automatische begeleiding, die ervoor zorgt dat als je een melodie speelt met je rechterhand, en een akkoord speelt met je linkerhand, deze automatisch een soort begeleidingsband laat klinken.

Dit vereist een andere speeltechniek dan bij piano waarbij je met de linkerhand een eigen begeleiding moet spelen.

proefles piano leren spelen

De Akoestische Piano

de akoestische piano

(Hieronder mijn custom piano, de Yamaha MC301)

De Voor-, en Nadelen van een akoestische Piano

Voordelen:
+ mooie klank (mits gestemd en goed onderhouden), beter geluid doordat je de klep open kunt zetten
+ 88 Toetsen
+Beste manier om techniek te verbeteren ivm touché.
+ Gewogen Toetsen met hamertechniek geeft meer controle
+ Waardevast (mits goed onderhouden)
+ Verbruikt geen stroom
+ Staat vaak mooi en sfeervol in de kamer of huiskamer

Nadelen:

– Relatief duur in aanschaf en onderhoud
– Moet 1 tot 2x per jaar minimaal gestemd worden
–  Verplaatsen wegens verbouwing of verhuizing kost vaak extra geld
– Kan soms aardig wat volume genereren!

De Digitale Piano

De Voor-, en Nadelen van een digitale Piano

Voordelen:
+ Hoef je nooit te laten stemmen
+ Heeft koptelefoon aansluiting
+ Relatief goedkoper als een akoestische piano
+ Waardevast (mits goed onderhouden)
+ Vaak extra mogelijkheden  (extra geluiden, opnamemogelijkheid, of zelfs styles).
+ Makkelijker verplaatsbaar en vervoerbaar (relatief veel lichter  dan een akoestische piano).

Nadelen:
-Aanslag is anders dan bij een akoestische piano
– Klanken zijn niet natuurlijk (beperkte klank afhankelijk van aanslagsterkte, en type digitale piano)
– Niet waardevast
– Verbruikt stroom
– (bij stagepiano's) vanwege het gewicht, kans op wankelen (bewegen) tijdens het piano spelen.
Tip: Zorg indien mogelijk voor een stevig statief of nog beter een speciaal statief welke je aan je stagepiano kunt vastschroeven (en losschroeven indien gewenst).

👍 NIEUW!  Bekijk snel welke instrument ik aanbeveel voor 2021

👍 Arranger keyboard voor beginners >>

👍 88 Toetsen arranger (keyboard) piano >>

👍88 Toetsen beginner piano >>

👍Console piano voor beginners >>

👍Midi Keyboard voor beginners >>

👍Music Workstation >>

Het Digitale Keyboard

Het grote verschil tussen een piano of keyboard is vooral de aanslagsterkte van het keyboard, en vaak (bij 61 toetsen) het beperkte toonbereik van het toetsenbord.

Ook zit er verschil in de kwaliteit van het toetsenbord (klavier). Zo kennen we een licht ongewogen toetsenbord (vergelijkbaar met een orgel), een half gewogen toetsenbord en gewogen toetsenbord(zwaardere aanslag, vergelijkbaar met een piano).

Uitgebreide mogelijkheden

Een keyboard heeft uitgebreide mogelijkheden met betrekking tot vele geluiden (Voices) zoals bijv. piano's, orgels, blaasinstrumenten, strijkers, synth sounds) maar ook vele ingebouwde ritmes (styles) die met de  begeleidingsautomaat ervoor zorgde dat je geen pedalen meer hoefde te gebruiken.   Daarnaast heeft het keyboard 1 klavier variërende van 49 tot 88 toetsen (zoals bij een piano).

Op een keyboard kun je in je eentje tegenwoordig een hele LIVE band imiteren.  Je kunt eenvoudig je eigen keyboardspel opnemen, liedjes componeren,  iemand of jezelf begeleiden en zelfs gebruiken als toetsenist in een band.  Ook bij de relatief goedkopere keyboardmodellen kun je al zeer goede geluiden en ritmes verwachten, wat natuurlijk ten goede komt aan je speelplezier.

Mijn aanbevolen Beginners Keyboards

Nummer 1 Voor beginners:
Klik hier voor mijn aanbevolen beginnerskeyboard van dit moment >>

Op zoek naar de beste Keyboard Accessoires? Bekijk hier mijn beste aanbevelingen en tips.

Al velen jaren spelen we keyboard maar zonder de juiste benodigde accesoires kan je speelplezier al snel verminderen.  Zorg ervoor dat je altijd de juiste keyboard accessoires koopt.   Denk bijvoorbeeld aan:  keyboardbankjes (voor de juist zithouding en speelhouding), hiermee voorkom je pijnlijke blessures, maar ook aan een sustainpedaal of hoofdtelefoon.  Klik hier en bekijk onze speciale Keyboard accessoire tips 

De Arranger piano  – Piano met Styles en Begleidingsautomaat?

Ja, ze worden steeds populairder.  Waarom kiezen tussen een piano of keyboard?

Klik hier voor mijn aanbevolen 88 toetsen arranger piano >>>

Alternatief?

Hoewel deze piano ook al hierboven staat bij de digitale piano's, wil ik deze ook op deze plek plaatsen vanwege de zeer uitgebreide mogelijkheden.  Deze piano is ook geweldig maar is meer zit in een hoger segment.   Als je bovenstaande instrumenten interessant vond, kijk dan ook eens naar de Yamaha Clavinova CSP-170PE

Zie hieronder ook de een overzichtsvideo:

TIP:  Zorg ook voor een goed verstelbaar statief en keyboardbankje zodat je houding goed is. Zo voorkom je later pijnlijke blessures aan rug, armen, handen etc..!

Bekijk hieronder onze tips voor de belangrijkste onderdelen die je nodig hebt om goed van start te gaan.

midi keyboard

Het MIDI Keyboard

Ben je enigzins wat technischer onderlegt en bent u op zoek naar de goedkoopste oplossing met de meeste mogelijkheden qua sounds (geluiden), programmeren, opnamemogelijkheden, mobiliteit, gewicht?   Dan is wellicht een Midi-keyboard een goede optie voor u.
Let op!  Dit is vaak niet de beste keuze als je echte goed piano wilt leren spelen.

Een MIDI keyboard is een elektronisch toetsinstrument, dat veel vergelijkenis kent met een gewoon keyboard. Een MIDI keyboard produceert echter zelf geen geluid, maar zet de muziekstukken die je speelt om naar MIDI data. Software op de computer of laptop vertaalt deze nootinformatie vervolgens naar geluid.   De standaard midikeyboards worden geleverd als 25 toetsen, 49 toetsen of 61 toetsen modellen.

De Voor-, en Nadelen van een MIDI keyboard

+ Zeer geschikt voor vervoer
+ Relatief goedkoop
+  Onbeperkte mogelijkheden qua uitbreidingen van klanken
+ Vaak zeer goede geluidkwaliteit
+ Ideaal voor Producers, toetsenisten, DJ's.
+ Compact
+ Bruikbaar voor het besturen van zowel  je DAW (Digital Audio workstation) als ook een digitale piano

– Meestal niet geschikt om goed piano op te spelen
– Kwaliteit toetsenboard is vaak niet zo goed
– Meestal ongewogen klavier (lichte aanslag)

Klik hier voor mijn aanbevolen beginners midi keyboard >>>

2021 Handige accessoires die bijdragen aan meer speelplezier.

Dit zijn de meest belangrijke accessoires voor elke Pianist/Keyboardspeler:

  1. Keyboardbankje:  Voorkom pijnlijke klachten en blessures, en zorg voor een goede zit.
    klik hier voor een overzicht van de meest populaire keyboardbankjes.
  2. Keyboardtas:  Wil je je keyboard meenemen en gebruiken buitenshuis, zorg dan voor een goede bescherming.
    Klik hier voor een overzicht van de meest populaire Keyboardtassen.
  3. Sustainpedaal:  Eigenlijk een MUST voor elke serieuze pianist en/of toetsenist!  Wil je ook graag piano (leren) spelen op je keyboard, dan is een sustainpedaal een essentieel onderdeel wat je nodig hebt.  Hiermee kun je de tonen met elkaar verbinden (en zgn. meer ‘galm' geven). Pedaaltechniek en gebruik maakt een muziekstuk vaak veel interessanter en professioneler qua klank.
    klik hier voor een overzicht

Misschien ook interessant?  Zie ook mijn artikel over Keyboard leren spelen:
https://pianolesvanrene.nl/keyboard-leren-spelen/

Zelf nog tips of toevoegingen?

Ik hoop dat dit blogartikel wat duidelijkheid en antwoorden (en misschien enthousiasme) heeft gebracht in je zoektocht naar het juiste instrument.

Gelukkig zijn er op internet (youtube) van alle merken en types veel luisterfragmenten te horen, daarvoor hoef je zelf niet eens meer naar de winkel.
Heb je zelf nog leuke instrumenten of tips, suggesties, dan zou ik het leuk vinden als je deze hieronder doorgeeft.

Op zoek naar een pianolessen?

Heb je wel eens aan online pianolessen gedacht?  Dat zijn pianolessen die je volgt in geheel eigen tijd en tempo vanaf je eigen huis via het internet.   Sinds 2012 heb ik me gespecialiseerd in het het verzorgen van online pianolessen die leuk en snel werken voor iedereen.
Wil je graag eens kennis maken met mijn lessen?  Klik dan hier en probeer mijn gratis instapcursus.

Veel speelplezier gewenst!

Rene

Over de schrijver
Bob
Door

Bob

op 28 November 2016

Medeli SP 3000 aangeschaft en lees nu pas je advies, wellicht is dat voor mij toekomstmuziek.

Patrick
Door

Patrick

op 25 May 2017

Goed geschreven en duidelijk het verschil uitgelegd. Ik wil gaan beginnen en heb nu in ieder geval een idee wat ik moet hebben en hoeveel ik dan ongeveer kwijt ben. Het liefst een piano maar dat kan ik niet betalen en niet kwijt in mijn flatje helaas:). Dank je voor de verduidelijking.

Rene
Door

Rene

op 29 May 2017

Graag gedaan Patrick! Leuk dat je wilt gaan starten met piano spelen. Mocht je nog meer vragen hebben, neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag verder. Succes met het vinden van je instrument en misschien zie ik je in ons ledengedeelte. Muzikale groet, René Knops

Arnoud Aalbers
Door

Arnoud Aalbers

op 19 November 2018

Beste... Ik zie dat er een aantal digitale piano's worden genoemd.. ikzelf speel op een digitale piano van de firma Oostendorp. Prachtige klassiek kast maar piano is digitaal. Aanrader. Arnoud Aalbers (Houten)

Rene
Door

Rene

op 20 November 2018

Hoi Arnoud, dat zie je steeds vaker. Een digitale piano in een klassiek 'jasje'. Bedankt voor je tip.